La jornada UPC Company Day 2023 Mobilitat 360, que ha tingut lloc aquest divendres al Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible de Martorell, ha reunit agents industrials i representants de les empreses amb què col·labora la UPC, i ha servit projectar les capacitats tecnològiques de la Universitat.
La UPC, que és la primera universitat a Espanya en captació de fons del programa europeu per a la recerca i la innovació Horizon Europe, ha ingressat 78,13 milions d’euros per activitats d’R+D+I el 2022. Compta amb més d’un miler de convenis i projectes anuals amb empreses que permeten transformar en valor productiu el coneixement generat pels grups i centres de recerca: des de grans innovacions tecnològiques per a sectors emergents a solucions a mida per donar resposta a les necessitats de la petita i mitjana empresa.
L’acte ha comptat amb la conferència ‘Long-term collaboration between UPC and a global automotive supplier’, a càrrec de Jan-Erik Källhammer, director de Visual Enhancement and Cognitive Systems de Veoneer Sweden, que ha parlat sobre diferents casos d’èxit de la col·laboració de la UPC amb el teixit empresarial.
També han intervingut el rector de la UPC, Daniel Crespo, que ha afirmat: “El coneixement és global, però la innovació és local”. I ha destacat que “la Universitat està en contacte amb el talent dels estudiants, les empreses i l’administració, i això fa que el procés complex de crear un ecosistema d’innovació sigui factible”. Així mateix, han pres part Climent Molins, vicerector de Transferència, Innovació i Emprenedoria, que ha presentat les principals xifres de la transferència tecnològica a les empreses; el director del Campus FPCAT-UPC-Martorell, Joan Miquel Piqué, i Josep Lluís Larriba, delegat del rector adjunt al vicerector, que ha conduït l’acte i ha explicat l’experiència d’aprenentatge learning by doing de l’estudiantat a la Formula Student i la Moto Student.
Alguns equips de la UPC que participen, any rere any, en aquestes competicions universitàries internacionals han exposat els seus prototips i explicat el seu projecte: els cotxes de Dynamics UPC, estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM), i d’EcoRacing, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT); i les motos dels equips e-Ride, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), i Epoweredracing, de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), i Synergy Racing Team Moto, de l’EPSEM.
Experiències d’èxit
Tot seguit, s’han presentat altres experiències empresarials d’èxit que són fruit de la relació amb la UPC, com són: les companyies GeoActio i EVARM Innovación.
Com fer arribar el talent i el coneixement de la UPC més enllà de les aules i els laboratoris? Quines estratègies cal impulsar per fomentar la relació universitat-empresa? Aquestes qüestions s’han tractat en la taula rodona ‘El talent i el coneixement, oferta i demanda’, que ha comptat amb les intervencions de Miquel Seriola, interim CEO de Steering Machines; David Carrera, cofundador, CTO i president de Nearby Computing; Enric Pastor, director del grup de recerca ICARUS i del DroneLab de la UPC; Laia Pagès, directora executiva i de recerca de CARNET-UPC, i Imma Ribas, vicerectora de Qualitat i Política Lingüística de la UPC i coordinadora del projecte Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible de Martorell.
Així mateix, Antonio Álvarez, director del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT) de la UPC, ha avançat les línies principals del nou programa d’empreses que la UPC posarà en marxa pròximament, per explorar al màxim les oportunitats d’aquesta col·laboració.
Innovar i transferir coneixement al sector empresarial
La connexió de la UPC amb el teixit empresarial genera entorns d’innovació que permeten desenvolupar conjuntament solucions a diferents reptes socials en àmbits com la mobilitat, la salut o l’energia, entre d’altres. Fruit d’aquesta col·laboració han sorgit projectes com ara:
-Movity, una aplicació de rehabilitació física per a persones afectades per algun tipus de diversitat funcional física o sensorial mitjançant exercicis i jocs dissenyats per un equip de terapeutes. Les dades que s’obtenen del sistema quan el pacient fa els exercicis es processen i s’emmagatzemen en temps real i permeten planificar i personalitzar els tractaments. Desenvolupada conjuntament amb l’Associació Diversitat Funcional d’Osona (ADFO).
-MobilitApp, una aplicació que utilitza dades mòbils personals, que es recullen de manera anònima i segura, per predir els mitjans de transport que es fan servir en els desplaçaments per Barcelona i l’àrea metropolitana. Permet analitzar els fluxos de mobilitat de cara a millorar el servei de transport públic i promoure una mobilitat urbana més sostenible. Dissenyada en col·laboració amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona.
-Evarm, una tecnologia per adaptar vehicles d’ús professional (furgonetes, camions i autocars) cap a combustibles alternatius, com ara el gas natural, el gas liquat i l’hidrogen. L’objectiu és millorar l’eficiència energètica de la flota de vehicles professionals per contribuir a la descarbonització del sector. S’ha creat amb l’empresa Evarm.