L’alcalde Xavier Fonollosa participa a la Jornada anual de ciutats espanyoles del sector automoció a Àvila

67

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i la regidora de Promoció Econòmica, Comerç, Mercat i Turisme, Rosa Cadenas, han participat aquest dimecres a la primera Jornada anual de ciutats espanyoles del sector automoció a Àvila. L’Associació Grup de Ciutats Espanyoles del Sector Automoció i Components (ACEAC), de la qual en forma part Martorell, ha celebrat la seva primera trobada anual per abordar les prioritats estratègiques del sector des d’una perspectiva basada en la proximitat, el sentit comú i la defensa dels interessos industrials dels municipis i els territoris.

Les patronals empresarials ANFAC i SERNAUTO han participat activament en el desenvolupament d’aquesta jornada de treball que ha servit per abordar idees i missatges clau per al nou mandat de les institucions europees durant el període 2024-2029.

Els municipis integrats a ACEAC presenten un denominador comú, ser la seu de les principals fàbriques de vehicles del país o focus d’intensa concentració d’activitat vinculada al sector de components. Tant és així, que el conjunt dels ajuntaments representats a ACEAC suposa una ocupació de més de 45.000 treballadors directes en l’automoció i 180.000 indirectes més.

Aquestes dades donen una idea de la representativitat socioeconòmica d’aquests municipis pel que fa a la realitat empresarial dels seus sectors industrials.

Fundada pels municipis de Martorell (seu de Seat), d’Almussafes (València, seu de Ford), Àvila (Avila, seu de Nissan), Martos (Jaén, seu de Valeo), Villamuriel de Cerrato (Palència, seu de Renault ) i Figueruelas (Saragossa, seu de Stellantis), la nova associació ha despertat un notable interès a d’altres municipis rellevants del sector, atès que ACEAC suma des de la seva recent creació sis noves sol·licituds d’adhesió, esperant assolir els 20 membres el 2025.

A la trobada d’Àvila, s’ha donat la benvinguda als nous municipis associats de Pamplona, Arévalo, Pedrola i Borja, tots ells amb un pes rellevant al sector de fabricació o components.

La jornada ha començat amb una obertura institucional a càrrec de la secretària d’Estat d’Indústria, Rebeca Torró; l’alcalde d’Almussafes i el president d’ACEAC, Toni González; l’alcalde d’Àvila i vicepresident d’ACEAC, Jesús Manuel Sánchez; així com els directors generals d’ANFAC i SERNAUTO Jose López-Tafall i José Portilla.

Els sindicats CCOO i UGT també han pres part a les jornades amb una representació al màxim nivell nacional. Per al president d’ACEAC Toni González “l’àmbit d’actuació de l’associació representa un nou marc de col·laboració intermunicipal i de col·laboració publicoprivada, que permetrà abordar la reflexió sobre el futur de la indústria amb dosis més grans d’innovació i cooperació”.

La primera taula de la jornada ha estat protagonitzada pels alcaldes dels sis municipis fundadors d’ACEAC. Durant aquesta han presentat una imatge del moment actual en què es troba la indústria als seus respectius municipis i han analitzat fórmules per a una acció coordinada en defensa del sector automoció a l’entorn de l’associació.

Tot seguit, el director general d’ANFAC Jose López-Tafall ha moderat una taula amb la participació dels fabricants IVECO, Seat, Stellantis, Renault, Nissan i Ford. I el director general de SERNAUTO José Portilla ha moderat una taula amb representants del sector components amb empreses com Mahle o Gestamp.

Per altra banda, el capítol d’automoció de l’informe Draghi; el document conjunt d’ANFAC i SERNAUTO Nous reptes del sector de l’automoció a Espanya del 2023; el manifest sobre la competitivitat de la indústria de la patronal europea d’automoció ACEA; o l’Avantprojecte de Llei d’Indústria han estat els documents per contextualitzar les tasques de les diferents taules de debat durant la jornada.

L’associació ACEAC també va presentar recentment esmenes a l’avantprojecte de Llei d’Indústria i Autonomia Estratègica del Govern d’Espanya, per exigir un pes més gran dels municipis industrials en el sistema de governança dissenyat pel futur text legal i aviat celebrarà una sessió de treball amb els diferents grups polítics amb representació a les Corts Generals.

Un dels principals punts en comú entre ACEAC, ANFAC i SERNAUTO es basa en la disposició a sumar forces per mantenir l’Estat espanyol com a potència industrial dins del sector de la fabricació de vehicles i reivindicar la importància estratègica d’aquest sector, no només per a l’economia i l’ocupació nacionals, sinó per a la prosperitat dels municipis que formen part d’aquesta nova xarxa institucional amb presència a múltiples comunitats autònomes.