El Joan Oró és un dels quatre instituts catalans que imparteix japonès com a optativa

633
Foto: Institut Joan Oró Martorell

El Joan Oró de Martorell és un dels quatre instituts de Catalunya que imparteix llengua japonesa com a assignatura optativa a Secundària. Els altres tres instituts són el Montserrat Roig de Sant Andreu de la Barca, Miquel Taradell de Barcelona i Alexandre Deulofeu de Figueres. Un centenar d’estudiants, entre 1r i 2n d’ESO, formen part d’aquesta iniciativa pionera a l’Estat espanyol, amb l’objectiu de familiaritzar-se amb la cultura i la llegua nipona.

L’assignatura de japonès a l’Institut Joan Oró s’ha posat en marxa aquest curs 2023-24 amb un grup de 10 alumnes de 1r d’ESO. A causa de la dificultat lingüística, els estudiants hauran de continuar els estudis de l’optativa al llarg de tota la Secundària. L’institut ja comptava amb assignatures dedicades a altres idiomes estrangers (anglès, francès i alemany).

“Som un institut que sempre estem innovant i intentant nous reptes. Per a nosaltres és important, perquè significa que el nostre professorat té aquesta necessitat de millorar, de provar noves tècniques i nous ensenyaments, com ara el de la llengua japonesa”, diu la directora del Joan Oró, Manoli Amezcua.

Manoli Amezcua, directora Institut Joan Oró

Les classes han començat amb “una introducció a la cultura japonesa perquè els alumnes puguin entendre el context social de la llengua”. “Com és una llengua tan diferent i una cultura tan atractiva, tot i la complexitat lingüística els alumnes estan molt interessats en aquesta assignatura”, afirma Amezcua.

Manoli Amezcua, directora Institut Joan Oró

La directora destaca la curiositat dels alumnes d’altres cursos que “també voldrien fer japonès, sobretot per la influència del Manga i l’Anime”. De moment, l’Institut Joan Oró valora “la possibilitat de fer xinès com a nova llengua optativa, ja que ea mateixa professora capacitada per fer japonès pot impartir les classes de xinès”.

Manoli Amezcua, directora Institut Joan Oró

En l’actualitat, trenta docents de trenta instituts diferents s’han format per obtenir l’acreditació com a professors de japonès, però només 17 han mostrat interès a iniciar estudis de la llengua en els seus corresponents centres. La proposta es va engegar l’any passat a l’Institut Alexandre Deulofeu de Figueres, on va tenir una gran acollida. Com a conseqüència, l’optativa s’ha estès a tres centres més durant el curs present.