L’OMIC recomana planificar bé les compres al ‘Black Friday’ i buscar plataformes i llocs de venda segurs

464

Torna la setmana del popular Black Friday, la campanya de vendes centrada al voltant del divendres 28 de novembre. L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell difon un seguit de recomanacions per afrontar la campanya de compres amb garanties. Les més bàsiques serien planificar el que necessitem i fer un pressupost, comprovar que els productes tenen la mateixa qualitat i garantia que abans, i recórrer a webs de confiança en el cas de les compres en línia.

Estès arreu del món les darreres dècades, el Black Friday és un esdeveniment sorgit dels Estats Units. Se celebra just a l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies, el quart dijous de novembre, i inuagura el període de compres nadalenques. Des de fa anys que ha arribat a casa nostra amb molta força, i les empreses solen fer grans descomptes tota la setmana.

L’OMIC fa una crida als consumidors a fer “un consum reflexiu i conscient” pel Black Friday, que “té una gran acceptació i unes ofertes molt interessants, sobretot en els àmbits de la roba i l’electrònica”, explica el tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera.

Seguint les recomanacions de la Generalitat, Riera argumenta que, primer, cal planificar bé les compres fent “un llistat de necessitats i un pressupost de coses que realment ens siguin útils, i fer comparativa de productes en diferents establiments o llocs de venda”. El tècnic apel·la “a controlar les despeses amb la targeta de crèdit”, i adverteix que “convé desconfiar de les ofertes extremadament barates, que podrien ser falsificacions o enganys”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

En segon lloc, el consumidor ha de comprovar que els productes rebaixats “tenen la mateixa qualitat i garantia que tenien quan no hi havia rebaixes”. Alhora, a l’etiquetatge “hi ha de constar el preu original i el nou rebaixat, o bé el percentatge de descompte”.

De cara a poder fer qualsevol devolució, és necessari guardar els tiquets de compra, ja sigui per si cal reclamar o bé perquè son la garantia”. I pel que fa als pagaments, els establiments presencials “estan obligats a admetre targetes de crèdit i mitjans de pagament iguals que la resta de l’any, que facin servir de manera habitual”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Pel que fa a les compres en línia, Riera recomana “anar a webs segures, comprar en botigues virtuals de referència i confiança, que continguin dades de contacte on hi aparegui el venedor, i que l’adreça sigui de forma (HTTps) segura”. Si es compra a través de Marketplace “cal saber qui és qui realment ven el producte, ja que aquesta plataforma no se’n farà responsable”. Recorda que “es tenen 14 dies de termini de desistiment reconegut per la LGDCU per retornar els productes”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Quan es compra a webs de fora de la Unió Europea, aquestes estan subjectes al pagament de l’IVA i de duanes. Aquests costos, que reverteixen en el comprador, s’han d’incloure dins del preu. Per això, el tècnic de Consum de l’Ajuntament adverteix que “cal verificar els possibles impostos que afectaran al preu final”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Finalment, es recorda que cal vetllar per la seguretat de les dades del comprador en les compres online, i per tant, cal anar en compte amb els wi-fi i els ordinadors públics.

Des de la Generalitat de Catalunya es vetllarà enguany pels preus de 10.000 productes de cara a aquest Black Friday, corresponents a 155 empreses, per detectar casos de publicitat enganyosa i competència deslleial. El monitoratge s’ha iniciat dos mesos abans del dia del Black Friday, per detectar increments de preus previs.

Així, l’any 2024 es van obrir 45 expedients per infraccions, que han comportat sancions per mes de 175.000 euros i a més s’han traslladat a Consum 17 expedients que estan sent tramitats.