Molts establiments continuen mantenint la tradició d’iniciar les rebaixes d’hivern després de les festes nadalenques, tot i que la seva liberalització permet als comerços realitzar-les en els períodes estacionals que més convingui a cada comerciant. Aquest fet ha provocat que els consumidors perdin l’interés per la campanya de rebaixes. No obstant, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Martorell recomana fer un consum conscient i responsable en aquesta època de l’any i recorda que les botigues no estan obligades a fer rebaixes.

A més, cal saber diferenciar entre les rebaixes i altres tipus de vendes de caràcter especial, com ara, saldos o liquidacions. En el cas dels saldos, es tracta de productes que s’ofereixen a un preu inferior a l’habitual per deteriorament, desperfecte, desús o obsolescència. Pel que fa a les liquidacions, es realitzen per esgotar l’existència de determinats productes davant de situacions concretes, com ara el tancament de la botiga, el canvi de local o la realització d’obres.

El tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera, remarca que cal informar-se sobre la política de canvis per evitar sorpreses. La botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat, a menys que ho anunciï. Si l’establiment comercial ofereix als seus clients la possibilitat de canvis dels productes i devolucions dels diners, ha d’informar prèviament de forma clara, visible i per escrit de les condicions en les quals es poden fer. Si l’establiment ofereix als seus clients la possibilitat d’emetre un val de compra.

En aquest cas, cal informar i especificar al mateix val de compra les seves condicions d’ús, en especial, pel que fa al seu termini de caducitat. Riera afegeix que en el cas de les botigues en línia, el comprador ha de disposar d’un període mínim de 14 dies per retornar la compra, excepte productes personalitzats, peribles, que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene.

Ferran Riera, tècnic de Consum

Quan adquiriu un producte rebaixat, cal comprovar que mostri el preu original, juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa. Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i garantia que les que tenien a preu no rebaixat. Tampoc no han de tenir defectes. Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.

L’OMIC recomana també que es guardin les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, ja que el consumidor els necessitarà en cas de reclamació. També convé conservar els catàlegs i les ofertes comercials perquè són vinculants i, en cas de necessitat, se’n pot exigir el seu compliment.

Ferran Riera, tècnic de Consum

En cas de disconformitat amb el producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor que trobareu a la planta baixa de l’edifici de l’Ajuntament de Martorell, al carrer del Mur, 61.