L’OMIC recorda consells per fer compres racionals al ‘Black Friday’ i ‘Cyber Monday’

1286

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell recomana tenir “sentit crític i consum responsable” pel Black Friday i el Cyber Monday dels dies 24 i 28 de novembre. L’organisme municipal difon consells i advertiments per planificar les compres presencials o virtuals d’aquests dies, i evitar que siguin impulsives i poc satisfactòries.

El Black Friday ateny tot tipus de sectors i de comerç -sigui en línia o presencial, sobretot a les grans superfícies comercials-, mentre el Cyber Monday se centra en la venda en línia, a través d’Internet. Per evitar un sobre endeutament, malentesos o estafes, l’Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya informativa ‘Consum amb cap’. En aquesta línia, el tècnic de Consum de l’Ajuntament, Ferran Riera, recomana “fer una compra racional”, i adverteix que “aquests dies rebrem molts imputs per trencar la racionalitat i comprar per impuls coses que potser no necessitem”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Aconsella “elaborar una llista prèvia d’acord amb el pressupost, tenir clar què és el que ens fa falta, comparar preus en diversos establiments i controlar la despesa amb la targeta de crèdit i les compres finançades”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Els productes rebaixats “han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien abans”, i convé revisar que mostrin el preu original o anterior o el percentatge de descompte.

Quant a les compres en establiments físics, aquests “no estan obligats a acceptar canvis o devolucions, no estan regulades, excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat”. Recomana “preguntar prèviament què passarà si volem retornar el producte”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Si l’establiment permet les devolucions, ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions, sistema de retorn dels diners (en efectiu, en un val de compra amb o sense caducitat…).

El consumidor ha de saber que a les botigues els descomptes poden ser només a alguns articles, que han d’estar clarament diferenciats dels altres. La informació dels rebaixats ha de ser molt clara, amb el preu original i el rebaixat o el percentatge de descompte.

Quant a compres per Internet, recomana fer-les “a les webs que portin les lletres https i un candau al costat, que indiquen que és pàgina segura”, i usar “passarel·les de pagament segur i targes de crèdit amb doble autentificació, que posen més barreres de seguretat”.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Riera aconsella “evitar compres a través de xarxes com Instagram o Facebook, perquè en cas d’algun problema no hi trobarem una identitat real”. Tanmateix, és preferible no accedir a botigues virtuals des d’enllaços arribats per missatge o correu electrònic, sinó escriure’n directament l’adreça al navegador o guardar-ne les adreces als favorits. Així s’evita accedir per error a dominis fraudulents que simulen els originals. Tampoc es bo fer compres des d’ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrassenya).

Davant de qualsevol dubte, es recomana fer comprovacions prèvies: buscar l’opinió d’altres usuaris a la xarxa; mirar que el web sigui acurat; localitzar les dades de contacte i l’adreça física de l’empresa i assegurar-se que disposi d’informació suficient i clara sobre les característiques i el preus dels productes. L’usuari haurà de revisar les condicions de venda, les modalitats de pagament i d’enviament disponibles, el cost del transport, els terminis d’entrega i els sistemes de devolució.

Finalment, quant a les devolucions en compres en línia, es disposa de 14 dies per retornar els productes: és el dret de desistiment.

Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell

Del desistiment en queden exclosos els productes fets a mida o personalitzats; els que es puguin deteriorar amb rapidesa -menjars-; o els serveis amb data concreta de prestació -bitllets de transport aeri, reserves d’hotel, entrades per a espectacles, etc-. Si es decideix retornar el producte en aquests 14 dies, l’empresa podria cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions.

Riera recorda que la publicitat és vinculant i que obliga a complir tot el que s’hi anuncia, i que cal conservar factures o comprovants de compra. Son la garantia per poder reclamar.