Milers de persones es desplacen en autobús, tren, vaixell o avió per arribar al seu destí durant les vacances d’estiu. Des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) recorden que abans de contractar serveis relacionats amb un viatge, és essencial informar-se bé sobre tots els detalls: horaris, mitjans de transport, possibles enllaços, categoria dels allotjaments, necessitat de visat o passaport i requisits sanitaris del lloc de destinació. També cal comprovar què inclou exactament el preu, com ara bitllets, taxes, trasllats, àpats o excursions.
Llegir atentament el contracte és fonamental, especialment les condicions de cancel·lació, ja que poden implicar despeses variables segons les condicions pactades. “Si l’anul·lació és gratuïta, si hi ha despeses de cancel·lació, possibilitat de canvis de dates. Sobretot preguntar-ho quan anem a través d’agència”, explica el tècnic de Consum de l’OMIC Martorell, Ferran Riera. En cas de contractar un paquet de viatge, “comprovar que l’agència tingui una assegurança que ens permeti recuperar els diners en cas d’insolvència de l’empresa”.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'OMIC
Pel que fa a la reserva d’apartaments i habitatges tipus Airbnb, es recomana “triar pàgines segures, comparar preus, desconfiar d’ofertes fetes molt per sota del preu habitual del mercat, ja que es podria tractar d’una estafa i no fer cap gestió de pagament fora del portal web”.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'OMIC
A més, és recomanable valorar la contractació d’una assegurança de viatge, ja sigui de cancel·lació o sanitària, i revisar-ne les condicions per assegurar-se que cobreix les necessitats específiques. Sobretot, si el viatge és a l’estranger, convé informar-se “sobre l’assistència sanitària disponible al país de destinació”. Dins la Unió Europea, es pot utilitzar la Targeta Sanitària Europea, que permet rebre atenció mèdica pública, i que es pot sol·licitar gratuïtament al web oficial de la Seguretat Social. Cal desconfiar de webs que cobrin per aquest tràmit.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'OMIC
El tècnic de Consum de l’OMIC Martorell, Ferran Riera, també remarca que, relacionat amb el tema dels viatges, hi ha l’ús del telèfon mòbil a l’estranger. “Si viatgem dintre de la UE valen les mateixes tarifes que tenim contractades, però si son països de fora cal informar-se dels preus del roaming que aplicarà la companyia per fer trucades i despesa de dades. Regne Unit, Andorra, Suïssa i Mònaco no hi pertanyen i, per tant, s’haurà de contractar un roaming diferent per utilitzar el mòbil. Una altra opció és comprar una targeta de pre-pagament al país on viatgem o bé desconnectar les dades del terminal i només fer-lo servir a través de wifis segures”, manifesta Riera.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'OMIC
Pel que fa als mitjans de Transport, si un tren de llarg recorregut o internacional dins la UE és cancel·lat, podem triar entre el reemborsament o un transport alternatiu similar. Si continuem el viatge amb retard, tenim dret a una compensació econòmica segons la durada de la demora (25% o 50%). Les empreses han de proporcionar assistència gratuïta durant l’espera, excepte en casos de força major, en què igualment han de garantir serveis bàsics.
Si un ferri o creuer pateix un retard de més de 90 minuts o és cancel·lat, podem escollir entre el reemborsament o un transport alternatiu similar i gratuït. L’operadora ha de proporcionar menjar, beguda i, si cal, allotjament segons la durada de l’espera. Si l’arribada es retarda, tenim dret a una indemnització del 25% o 50% del bitllet, excepte en casos de condicions meteorològiques extremes o catàstrofes naturals.
Els drets dels passatgers aeris dins la UE estan regulats pel Reglament (CE) 261/2004. En cas de cancel·lació, es pot reclamar el reemborsament, tot i que això suposa renunciar a compensacions addicionals. Si s’arriba al destí amb més de tres hores de retard sense causa justificada, tenim dret a compensació econòmica, així com a assistència gratuïta (menjar, beguda, allotjament i trasllats). És important guardar els rebuts de les despeses si la companyia no proporciona aquests serveis. No obstant això, si els vols han estat contractats per separat, la línia aèria no està obligada a oferir assistència ni alternatives en cas de connexions perdudes.
Reclamacions
En cas de desavinença amb l’empresa que ens ofereix el servei, hem de demanar i emplenar el full oficial de reclamació. Si en el termini de 30 dies no hem obtingut resposta o la resposta no ens ha estat satisfactòria, podem contactar amb el servei públic de consum de l’Ajuntament de Martorell, que trobareu al carrer del Mur, 61.






