En l’inici tradicional de les rebaixes d’hivern, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de l’Ajuntament de Martorell fa una crida a apostar pel comerç de proximitat i recorda algunes recomanacions per aprofitar aquest període de forma segura i responsable.
Actualment les rebaixes estan totalment liberalitzades i no hi ha cap període obligatori, és a dir, els comerços poden decidir per ells mateixos els terminis, el percentatge de descompte i a quins articles ho apliquen, en funció de les seves necessitats o interessos comercials.
A Catalunya tradicionalment les rebaixes d’hivern comencen el 7 de gener, però com en altres anys, moltes botigues i en especial el gran comerç avancen les seves rebaixes per animar el final de la campanya de Nadal i les compres de la nit de Reis.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, aconsella que abans de comprar, “elaborem una llista i comprem només el que realment necessitem. També recomana identificar quins són els productes realment rebaixats i comprovar que mostren el preu original i el preu rebaixat o bé el percentatge de descompte”.
També és interessant “consultar la política de devolucions de l’establiment. En alguns comerços s’estableixen condicions especials per a les compres en període de rebaixes, que han d’estar clarament indicades i en un lloc visible per al consumidor”.
Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell
Tanmateix, el tècnic de Consum recomana “prioritzar els comerços adherits al Sistema Arbitral de Consum, conservar el tiquet o factura simplificada de les compres, per tenir el dret a canviar, retornar o reclamar després de la compra”.
Per altra banda, Riera ens recorda que “és obligatori que tots els establiments comptin amb fulls de reclamacions a la disposició dels seus clients”. És perceptiu exposar també un rètol anunciador de l’existència d’aquests fulls a la vista del públic.
Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell
En cas de disconformitat amb la botiga, cal demanar el full oficial de reclamació o contactar per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en 30 dies l’establiment no ofereix una solució o aquesta no és satisfactòria, el consumidor es pot adreçar a l’OMIC Martorell. Per últim, recordar que els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i característiques que tenien a preu no rebaixat.
El servei postvenda i l’aplicació de les garanties són iguals durant les rebaixes que a la resta de l’any. Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.