Martorell Enllaç acull la celebració dels 125 anys de la línia Martorell-Igualada de FGC

2229

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha celebrat aquest dissabte el 125è aniversari de la línia Martorell-Igualada. L’acte ha comptat amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i el president de FGC, Ricard Font, entre altres autoritats.

A les 12.00h del migdia, l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el tinent d’alcalde d’Igualada, Jordi Pont, han rebut el conseller Calvet i el president de FGC a l’estació Martorell-Vila, des d’on han estat traslladats amb una diligència fins a l’estació de Martorell Enllaç. Allà els esperaven al voltant d’un centenar de persones de Martorell, Igualada i també aficionats dels trens com els Amics del Ferrocarril de Martorell i Igualada.

Les autoritats han pogut entrar a un tren històric aturat a l’estació martorellenca per a l’ocasió i han visitat l’exposició 125 anys de la línia Martorell-Igualada instal·lada a una de les andanes. L’Aula de Teatre de Martorell també ha estat present en l’acte amb una teatralització de l’arribada de la línea.

El president de FGC, Ricard Font, ha repassat la història de l’empresa ferroviària i dels avenços obtinguts al llarg dels anys, però també ha esmentat els reptes que FGC encara té per endavant. Sobre aquesta línia Martorell-Igualada ha assumit que encara existeixen millores per dur a terme, com modernitzar-la encara més. “Hi ha un gran projecte sobre la taula que és la unió entre Plaça Espanya i Gràcia, que suposarà unir les dues línies més importants: la del Vallès i la del Baix Llobregat”.

Ricard Font, president dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

El primer tinent d’alcalde d’Igualada, Jordi Pont, ha volgut centrar el focus d’atenció als pioners que a finals del segle XIX van apostar per a la indústria ferroviària com a mode de vida social i econòmica, així com “l’encert de finals del segle XX quan la Generalitat va decidir reservar aquestes línies i aquesta infraestructura”.

Jordi Pont, tinent d'alcalde d'Igualada

L’alcalde Xavier Fonollosa ha recordat la importància de Martorell com a nus de comunicacions, especialment la ferroviària, ja que compta amb un total de quatre estacions: tres de FGC i una de RENFE. L’alcalde ha aprofitat l’ocasió per reivindicar novament el canvi de zona tarifària per a les estacions del municipi i la finalització de les obres d’intermodalitat “que havien d’unir les dues estacions de Martorell Central”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha estat l’encarregat de tancar l’acte i ha destacat les xifres rècord d’usuaris de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l’any 2018. A més, ha assenyalat conceptes com la mobilitat sostenible, qualitat de l’aire o la lluita contra el canvi climàtic com els reptes que hauran de fer front les societats del futur més proper. “Comptar amb un transport públic eficient, puntual i fiable ha de portar a un major ús del tren”.

Damià Calvet, Conseller de Territori i Sostenibilidat de la Generalitat de Catalunya

Més d’un centenar d’història

El 29 de juliol de 1893 es va inaugurar la línia Martorell-Igualada, l’empenta que la indústria de la zona necessitava per sobreviure i millorar les comunicacions de la Catalunya Central amb Barcelona. Aquest ferrocarril, a més, va consolidar Martorell com el principal nus de comunicacions.

Al llarg dels seus 125 anys de vida, la línia s’ha hagut d’enfrontar a reptes importants: des de la deficient gestió dels primers anys de funcionament fins a l’anunci de tancament en plena Transició, passant per la greu destrucció del material mòbil i les instal·lacions durant la Guerra Civil. En tot cas, la línia sempre ha trobat la manera de sobreposar-se a les dificultats i millorar el servei fins a integrar-se en la moderna xarxa de metro regional que conformen a hores d’ara les línies de la xarxa Llobregat-Anoia de FGC.