Núria Amat inaugura a l’Enrajolada l’exposició fotogràfica ‘Retrats del segle XX’

2539
'Retrats del segle XX' de Núria Amat
'Retrats del segle XX' de Núria Amat

Una selecció de retrats realitzats per la martorellenca Núria Amat, des de 1976 a 1996, penja aquests dies de Festa del Roser de les parets de l’Enrajolada. Instantànies romàntiques, teatrals, oníriques, de models i d’artistes, que posen de relleu l’àmplia trajectòria d’aquesta pionera del món de la fotografia a Catalunya. La inauguració, a càrrec de l’alcalde Xavier Fonollosa i el regidor de Cultura, Museus i Patrimoni, Sergi Corral, ha tingut lloc aquest dijous, i s’ha maridat amb un tast de vins. L’exposició es pot visitar fins el 12 de novembre.

Núria Amat (1945) va créixer a Martorell i ha participat activament en diverses entitats del municipi. Va ser membre del TIM Teatre, una etapa d’alliberament i explosió personal, segons explica. També ha format part de l’Associació Amics de Sant Antoni i, l’any 1996, va encapçalar la direcció de l’Associació de Dones Progressistes de Martorell. Ha col·laborat també en diverses publicacions locals com L’Observador de Martorell. L’any 1976, just uns mesos després de la mort del dictador, la seva vinculació amb el teatre amateur la va motivar a matricular-se a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya, on figura com la primera dona en obtenir el títol professional en arts gràfiques per aquesta mateixa institució.

Reproductor d'àudio
Núria Amat, fotògrafa

“Amat ha estat una pionera en el món de la fotografia catalana, una professió aleshores masculinitzada”, ha dit la comissària de la mostra, Gemma Jiménez. Una de les característiques de la seva obra és la incorporació de cossos masculins i femenins nus, amb un objectiu crític i transgressor. “Fins el moment, en qualsevol disciplina artística el cos femení era la font d’inspiració en la cerca de la bellesa. Quan la Núria va descobrir la càmera el rol canviava”, ha explicat la comissària. Ara era una dona, concebuda fins llavors com a musa, la que trencaria aquesta posició i es convertia en subjecte actiu que al llarg de la seva carrera utilitzaria models masculins per inspirar-se.

Reproductor d'àudio
Gemma Jiménez, comissària de l'exposició

A l’exposició es mostren retrats romàntics, inspirats en David Hamilton, on hi predominen els colors suaus, els entorns rurals i bucòlics. Els seus models són adolescents de rostre dolç i innocent, que evoquen perfecció, elegància i naturalitat. El retrats teatrals estan relacionats amb l’imaginari estètic del circ i els putxinel·lis. Les imatges són disparades des de fora de l’espectacle i transmeten il·lusió, màgia, llibertat i fantasia. També hi ha retrats de models i artistes, personatges coneguts i amateurs dins el món de l’art i la moda, com Albert Guinovart, Agustí Centelles o Mark Van de loo. Per últim, destaquen els retrans onírics, inspirats en el surrealisme, combinant realitat i ficció, conscient i subconscient. Personatges transformats com a recurs fotogràfic.

L’artista ha exposat, individual i col·lectivament, a Catalunya, especialment a Barcelona i Martorell, a les Illes Balears, a diverses ciutats espanyoles i a París. La seva trajectòria professional l’ha conduït a comissariar exposicions d’artistes com Agustí Centelles, Miquel Galmes, Eduard Olivella o Enrique Viciano. Actualment, continua fent fotografies, tot i que ja no s’hi dedica de manera professional. El seu objectiu és catalogar i difondre el seu arxiu, així com preservar els drets de fotògrafs que, com ella, estan associats a VeGAP Fundación Arte y Derecho.