‘ONA Activa’t’, programa d’acció social, fruit de l’aliança entre la Creu Roja, l’Ajuntament de Martorell i Veolia, ha estat dotat en els seus dos primers anys més de 38.000 €. El Círcol de l’Ajuntament de Martorell ha acollit avui la sessió de valoració del segon any de desplegament del programa ‘ONA Activa’t’ a la ciutat, amb l’assistència de representants de les entitats impulsores i del consistori municipal, per fer balanç dels resultats i de l’impacte social i laboral generat fins al moment.
El programa ‘ONA Activa’t’ (Ocupació, Necessitats bàsiques i Acompanyament) ha afavorit l’activació laboral de 27 persones beneficiàries del fons de solidaritat i de la tarifa social de l’aigua de Martorell, gràcies a les oportunitats i accions generades des del seu desplegament ara fa dos anys.
Fruit de l’aliança entre l’Ajuntament de Martorell, la Creu Roja i Veolia, aquesta iniciativa té com a objectiu principal “impulsar l’ocupació i oferir un acompanyament integral a persones en situació de vulnerabilitat en la recerca d’una feina de qualitat”, com explica la regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació, Cristina Dalmau.
Cristina Dalmau, regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació
Alhora, també “ha potenciat les competències personals i laborals de les persones participants mitjançant un model d’intervenció completa i personalitzada, amb una inversió de prop de més de 38.000 euros”.
Això ha propiciat “un augment significatiu de l’activació laboral entre les persones participants. Totes elles, majoritàriament d’entre 46 i 66 anys, han reforçat el seu enfocament en el treball per competències”.
Cristina Dalmau, regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació

Aquesta tasca s’ha fet “en col·laboració amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Martorell, ha facilitat l’activació de 27 persones, que han realitzat formacions bàsiques i també n’han cursat de tècniques”, exposa Dalmau. A més, 7 d’elles estan treballant actualment. La tipologia de contractació és variada, tot i que predomina la temporal a jornada completa. D’altra banda, els sectors amb més insercions laborals estan relacionats amb l’àmbit del comerç, l’educació, el magatzem i la logística.
Cristina Dalmau, regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació
Durant l’execució del programa, els participants han experimentat un avenç en les condicions laborals: han accedit a contractes a jornada completa, fet que ha contribuït a millorar els ingressos familiars. El programa ha posat èmfasi en la formació tècnica per als sectors predominants a la zona, així com en la millora de competències lingüístiques, l’autoconeixement i l’apoderament, promovent una major preparació per al mercat laboral.
El programa ‘ONA Activa’t’ va arrencar a Martorell l’octubre del 2023 amb la selecció de les persones participants i amb l’organització de les primeres sessions per definir de forma individualitzada els seus objectius a curt i llarg termini. Seguidament, s’han anat celebrant tallers grupals, en els quals s’ha posat especial èmfasi en les competències lingüístiques, així com tallers d’empoderament per construir vincles i reforçar la seva autoconfiança. Així mateix, el programa també s’ha centrat en les formacions professionals i en tallers de recerca activa de feina. L’enfocament del programa ha permès una intervenció adaptada a cada participant i els ha proporcionat les competències i els coneixements necessaris per accedir a noves oportunitats laborals. A més de formació, també s’ha ofert un suport econòmic per cobrir les necessitats bàsiques de les famílies.
La regidora Dalmau qualifica el programa com a “un èxit, ja que aconsegueix no cronificar situacions i dotar persones d’autonomia, que és la nostra manera de treballar. Per tant, està molt alineat amb com fem les coses, aporta molt a la ciutadania i és una millora substancial”.
Cristina Dalmau, regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació
L’aplicació del programa a Martorell evidencia que amb una combinació de recursos, formació i suport, aquests projectes poden contribuir significativament a la inclusió i en la millora de la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat. En aquest sentit, ‘ONA Activa’t’ està destacant des del seu inici com una eina clau per reduir barreres i oferir noves oportunitats a Martorell, amb impactes positius en el benestar material i emocional de les persones participants.
Així s’ha exposat en la sessió de treball de valoració del segon any de desplegament d’aquesta iniciativa, celebrada ahir a El Círcol. Una trobada en la qual hi ha participat representants de les entitats impulsores i del consistori com Robert Mate, responsable provincial de l’àrea d’Ocupació de la Creu Roja a la demarcació de Barcelona, acompanyat de Griselda Sanahuja, referent tècnica de la Creu Roja al Baix Llobregat Nord. Per part del consistori, han assistit Cristina Dalmau, regidora de Benestar Social i Mitjans de Comunicació, i com a representants de Veolia, han participat, Jordi Lacruz, director al Vallès Occidental i Baix Llobregat, Elisabet Farga, responsable d’Acció Social, i Ramon Martínez, responsable de Relacions Estratègiques amb Clients.
D’una prova pilot d’àmbit metropolità a un programa d’abast territorial
El programa social ‘ONA’ va néixer el 2020 arran de dades de Creu Roja que mostraven una alta prevalença de pobresa recurrent (45 %) i atur (74 %) entre les persones ateses a l’àrea metropolitana de Barcelona, així com un augment de persones vulnerables amb bonificacions en la factura de l’aigua. Per revertir aquesta situació, Creu Roja, Aigües de Barcelona i Tàndem Social, com assessora de la iniciativa, van crear una aliança i van llançar un pilot del programa ‘ONA’ a Barcelona.
Els resultats del pilot (2020–2021) van ser molt positius i han permès, des d’aleshores, l’ampliació progressiva del programa a diversos municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona (com Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, L’Hospitalet, Cornellà i Sant Joan Despí), així com a altres municipis de Catalunya. Concretament, Constantí, Salou i Vila-seca, Rubí i Martorell han comptat amb el programa al llarg del 2024, i la seva implantació ha continuat durant el 2025 a Rubí i Martorell. Al termini del 2025, el programa ha superat els 1.000 participants des de la seva posada en marxa.






