L’Ajuntament de Martorell ha presentat aquest vespre el projecte definitiu del Pla de Mobilitat Sostenible de Martorell (PMUS) a la Sala Jaume Muxart del Centre Cultural. El regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Lluís Sagarra, ha anunciat les línies d’actuació un cop incloses les aportacions ciutadanes fetes a les tres sessions participatives de la passada primavera. Ho ha fet per blocs, referint-se a la xarxa de vianants, bicicleta, bus, ferrocarril i vehicle privat, a l’aparcament, a la distribució de mercaderies i a l’educació i sensibilització viàries.
Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Sostenible, Martorell ha presentat aquest instrument de planificació urbana inclòs en l’Agenda 2030 que defineix l’estratègia i les actuacions a seguir per planificar la mobilitat més sostenible. Un document que vol seguir afavorint la mobilitat a peu, en bicicleta i en transport públic; racionalitzar l’ús del cotxe; disposar de més i millor espai públic per als vianants; millorar les infraestructures i la distribució de les mercaderies; la gestió del trànsit; la millora de la seguretat viària i la conscienciació ciutadana.
Sagarra s’ha mostrat molt satisfet del resultat final: “En faig una valoració molt positiva. Hi ha hagut molta participació, amb més de 80 persones i 10 entitats que han fet propostes molt interessants per a l’interès col·lectiu”. Ha positivat que les aportacions “s’han referit a tots els àmbits, no només a allò que els passa a sota de casa seva”.
Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat

Les línies d’actuació del PMUS
Segarra s’ha acompanyat del regidor d’Agenda Urbana i Planificació Urbanística, Albert Fernández, i de la regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació, Àngels Soria. Ha presentat la diagnosi, les aportacions ciutadanes i les propostes d’actuació, distribuïdes per àmbits.
Quant a la xarxa de vianants, el Pla contempla l’ampliació de voreres als 2,5 metres d’amplada, l’accessibilitat universal i la consolidació de passos de vianants adaptats i segurs, completar els itineraris segurs, crear recorreguts nous i eixos cívics, consolidar els itineraris verds i saludables i millorar la connectivitat amb l’entorn natural i les vies blaves.
Quant a potenciar l’ús de la bicicleta, s’identificaran itineraris recomanats –amb connexió a serveis i equipaments-, s’implementaran alternatives d’itinerari, es millorarà la connexió amb barris, polígons i camins, s’aplicarà senyalització específica i s’ampliaran i milloraran els seus aparcaments.
Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat
Pel que fa a la xarxa del bus, es renovaran i adequaran les parades i marquesines, es millorarà la informació als usuaris i s’adequaran els passos de vianants elevats.
Referit a la xarxa del ferrocarril, s’instarà a FCG i Renfe a la finalització de l’intercanviador de Martorell Centre, i s’impulsarà el nou baixador de FGC al Campus FPCat-UPC, el Polígon SEAT i Can Bros.
El PMUS inclou també millores per al privat. Per exemple, definir una xarxa urbana secundària entre barris i connectar amb la xarxa viària d’alta capacitat. Es reconvertirà la carretera de Piera (B-224) des de la rambla de Les Bòbiles al Pou del Merli, i es faran actuacions per millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària.
Quant als aparcaments, preveu crear-ne de soterrats –com ara un de 175 places del Mercat Municipal-, potenciar els aparcaments dissuasius pròxims a entorns amb molta demanda –Biblioteca, La Sínia, etc- i ampliar i potenciar els aparcaments d’enllaç –Park&Ride-.
Referit a les actuacions de distribució urbana de mercaderies, es facilitarà la creació de punts de lliurament de proximitat o sistemes d’auto recollida de mercaderies, i es regularà les zones de càrrega i descàrrega a través d’una aplicació mòbil.
Finalment, pel que fa a les actuacions d’educació i sensibilització, es potenciarà l’educació per la mobilitat als centres educatius, la participació a la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, la creació del metrominut, la realització de campanyes per a la promoció dels desplaçaments a peu i el reforç dels camins escolars segurs.
Totes aquestes accions del PMUS es complementaran amb mesures per impulsar vehicles més nets, adaptar l’ordenança de circulació de vianants i vehicles i desplegar Plans de desplaçaments d’Empresa (PDE) per optimitzar la mobilitat dels treballadors.
A l’espera de l’aprovació definitiva
Un cop redactat el projecte, i tal i com explica el regidor Segarra, “ara s’inicia un procés de presentació d’al·legacions fins el 2 d’octubre, que s’estudiaran i es valoraran. El darrer pas serà aprovar el PMUS i, un cop aprovat, anar-lo implantant en totes les obres i projectes nous, així com en les actuacions puntuals que calgui fer”.
Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat
Es culmina així un procés engegat el 26 d’octubre de 2022, quan es va presentar el Pla. A finals del mateix any es va fer una enquesta a la ciutadania, amb la participació i aportació de 500 persones de Martorell, i el setembre de 2023 se’n va presentar la diagnosi. Enguany, s’han fet tres sessions participatives, que han aplegat més d’una vuitantena de persones: una amb el Consell d’Infants –el 8 d’abril, amb la participació d’uns 30 infants d’entre 9 i 12 anys-, una amb l’empresariat –el 10 d’abril, amb 20 participants- i una adreçada a la ciutadania en general –el 14 de maig, amb 32 participants-.
En total, aquestes sessions han aglutinat 93 propostes de molt variades temàtiques, referides a la xarxa de vianants (35%); a la xarxa del vehicle privat (24%); a l’aparcament (16%); a la xarxa de bicicletes (10%); al transport públic (3%) i a l’educació i sensibilització viària (2%), a més d’un 10% restant d’aportacions no relacionades amb la mobilitat.






