La planta de SEAT a Martorell ha incorporat dos robots mòbils autònoms col·laboratius que s’adapten a les necessitats dels treballadors per a ajudar-los en tasques com el transport de peces. La companyia continua treballant en el desenvolupament i l’aplicació d’eines i solucions digitals per a ser una fàbrica més intel·ligent, digitalitzada i connectada.

SEAT es converteix així en el primer fabricant automobilístic de l’Estat a utilitzar aquests robots, denominats EffiBOT, que tenen com a objectiu adaptar-se als processos de producció i gestionar de forma més eficient els recursos i la comunicació entre les diferents àrees de l’empresa.

El vicepresident de Producció i Logística de la companyia, Herbert Steiner, ha afirmat que “els robots mòbils autònoms ens situen a l’avantguarda de la innovació en el sector automobilístic. A més, són un clar exemple de com els robots poden col·laborar amb els empleats per a fer el seu treball més senzill. La seva incorporació contribueix a impulsar la Indústria 4.0 i a ser més eficients, flexibles, àgils i competitius”.

El EffiBOT és un robot desenvolupat per l’empresa francesa Effidence, amb la qual SEAT ha col·laborat per adaptar el seu funcionament als processos de la planta de Martorell. A partir d’una lectura constant de 360 graus, és capaç de seguir a la persona que ha tocat la seva pantalla tàctil en el seu desplaçament per la fàbrica, sense necessitat de portar cap dispositiu a sobre i encara que es creui amb alguna persona o objecte en pel camí. El EffiBOT ajuda els treballadors a evitar les càrregues pesades ja que pot transportar tot tipus de materials necessaris per al muntatge d’automòbils de fins a 250 quilos en càrrega i de 500 quilos en arrossegament.

Robots col·laboratius. Foto: SEAT

La companyia ha incorporat dos EffiBOT en fase experimental i podria ampliar-ne el número en el futur. A diferència dels vehicles denominats AGV (automated guided vehicles, en anglès), que requereixen una via per a funcionar correctament, els robots mòbils autònoms (AMR, en anglès) com EffiBOT són capaços de reconèixer el seu entorn per establir la seva pròpia ruta cap al punt definit i d’esquivar obstacles que s’hi trobin.

A banda dels EffiBOT, i com a exemple de la transformació per impulsar Martorell en una smart factory, la planta té actualment uns 20 robots col·laboratius en les àrees de muntatge com els “cobots”, que s’encarreguen de col·locar el lettering als models Eivissa i Arona.

En els darrers anys, la companyia ha aplicat a tot el seu cicle de producció innovacions tecnològiques com els propis EffiBOT, els robots col·laboratius, els vehicles de guiat automàtic en zones interiors i exteriors o els drons per a transport logístic, que, combinats amb una gestió més eficient de dades gràcies a l’ús de la intel·ligència artificial, el big data o el blockchain, permeten processos més eficients, flexibles i àgils. L’empresa compta amb un equip d’innovació format per persones de diferents àrees per a la creació de nous projectes en la Indústria 4.0.

Robots col·laboratius. Foto: SEAT