Arriba a la flota de Martorell el primer taxi 100% elèctric

1616

Arriba a Martorell el primer taxi 100% elèctric, un Tesla Model 3. El propietari és Francisco Sifre, president de la cooperativa Ràdio Taxi Martorell. Tot i la inversió que suposa un vehicle d’aquestes característiques, Sifre assegura que les despeses de manteniment i l’estalvi de combustible el fan interessant, a banda de ser respectuós amb el medi ambient i molt segur.

Parla’ns del model de taxi que has adquirit?

És un Tesla Model 3 Gran Autonomia. En una sola càrrega durant la nit puc fer fins a 500 quilòmetres al dia següent. És un tipus de cotxe que veig coherent per a la meva feina, especialment pel tema mediambiental. Porto 25 anys fent de taxista i crec que ha arribat l’hora de fer el canvi perquè els vehicles dièsel actuals ja no aguanten com abans i segueixen contaminant.

Has rebut algun tipus d’ajuda?

Sí, per ser autònom i taxista. En total, són ajudes d’uns 9.000 euros i  7.000 euros per lliurar el cotxe antic. Crec que cal incentivar més les ajudes i agilitar-ne els tràmits.

És 100% elèctric, com es carrega?

Recomano tenir el teu propi carregador, perquè si el carregues fora de casa et pot acabar sortint més car que un cotxe de gasolina o dièsel. Si no hi ha un lloc, com a Martorell que hi ha tres carregadors gratuïts, et pot sortit molt car. Tampoc sé quant duraran aquests carregadors elèctrics gratuïts, però espero que ens ajudin, ja que també som un servei públic.

Per què vas decidir-te per aquest model en concret?

Porto seguint aquesta marca des de 2008 i em va sorprendre realment. No em podia creure les prestacions que arribava a tenir. És un cotxe que és més ràpid que qualsevol Ferrari, i no exagero. Qualsevol persona que porti conduint fa temps, quan puja a un cotxe elèctric li canvia la mentalitat. És com un Iphone amb quatre rodes. Té dos motors, un a cada eix, i no té canvi de marxes, sinó palanca electrònica. També pesa molt menys que un cotxe convencional. La veritat és que és divertit, diferent i també imposa una mica.

Quina és la sensació a l’hora de conduir-lo?

No sents sorolls i no contamines. La seguretat que et dona és molt superior al que estem acostumats. La part que més pesa és la bateria, quasi dues tones, i està en la part baixa del vehicle. També té un radar que t’avisa abans d’hora de possibles accidents.

La compra d’aquest cotxe ve motivada també per una consciència mediambiental?

És clar que sí. Hem de deixar de contaminar aquest món, que ja l’hem embrutat prou. Em paro a pensar i porto fets més d’un milió i mig de quilòmetres. Quina quantitat de contaminació he pogut produir en tots aquests anys? La Unió Europea hi està apostant posant les coses complicades al dièsel i a la gasolina, però igualment s’han de produir més cotxes elèctrics, no només d’aquesta marca, abaratir preus, incentivar ajuts, facilitar la càrrega i formar mecànics.

Animaries als teus companys a passar-se al cotxe elèctric?

Sí, sempre i quan tinguin un espai al seu domicili per poder carregar el cotxe totes les nits i no dependre de ningú més. Fins que la infraestructura de càrrega ràpida no millori i no s’abarateixin els preus, jo no ho carregaria fora de casa.

Quants anys portes com a taxista i com ha anat canviant el gremi?

Porto ja 25 anys fent el taxi i el gremi ha canviat molt, especialment canvien els companys. Jo era el més jove quan vaig començar i ara sóc el que més temps porta. Hem creat la nostra pròpia cooperativa Ràdio Taxi Martorell, amb un servei de 24 hores els 365 dies de l’any (93 775 24 45 www.taximartorell.com). Crec que ha anat millorant el sector, però l’important segueix sent mantenir un bon diàleg amb els clients i les empreses.