Un accident de trànsit amb dos vehicles implicats, un d’ells bolcat, i dues persones atrapades a l’interior. Aquest és un dels escenaris amb què es trobaran els equips dels Bombers de la Generalitat que participen, aquest any, a la 19a edició del Concurs de Rescat en Accidents de Trànsit, entre ells els Bombers de Martorell.
Un any més, les instal·lacions de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC) acolliran una nova edició del concurs. Aquest any hi participen un total de 32 equips, i ho faran amb dues modalitats: El Repte i La Línia Classificatòria. Les maniobres es realitzaran entre dijous 18 i diumenge 21 d’abril.
A més, el certamen comptarà amb la participació, com equips convidats i en el marc del Repte, dos equips dels Bombers de Barcelona i un equip dels Bombers del Consorci de València.
Cada equip participarà amb una única modalitat i farà una única maniobra. En El repte, l’equip, que es trobarà amb un escenari d’accident sense informació prèvia, tal i com passaria en un cas real, haurà d’atendre un número indeterminat de persones afectades que poder estar il·leses o poden ser víctimes estables, inestables o en risc vital imminent amb diferents nivells d’atrapament. A més, el seu estat pot evolucionar durant la maniobra. Tenen un màxim de 30 minuts per a realitzar-la.
En La línia classificatòria l’equip haurà de rescatar dues persones atrapades en un temps màxim de 25 minuts. Les víctimes poden evolucionar si no reben el tractament adequant i poden patit diferents nivells d’atrapament.
Dijous i divendres participaran els 15 equips que s’han inscrit en la modalitat El Repte. L’equip dels Bombers de Martorell competirà en aquesta modalitat divendres, a les 11.15h. Aitor Molina, bomber del Parc de Martorell, diu que “hem fet un equip amb els qui estem treballant junts al torn, de promocions força noves però molt motivats. El Repte és una prova d’uns 30 minuts per a extreure víctimes, però no ens donen cap mena d’informació prèvia”. “És una prova no puntuable. Es tracta de practicar i millorar de cara a serveis reals”.
Reproductor d'àudioAitor Molina, bomber Parc de Martorell
Dissabte i diumenge ho faran els 17 equips inscrits en la modalitat La Línia Classificatòria. En aquest cas, un bomber de Martorell participarà integrat en l’equip de la Regió d’Emergències Sud (REMS Cat) i un altre a l’equip del Parc de Bombers de Mataró. “La Línia Classificatòria sí que puntua. Uns assessors avaluen el comandament, el sanitari i l’equip tècnic. El comandament s’encarrega de coordinar la maniobra de la manera més reglada i neta possible”, detalla Molina.
Reproductor d'àudioAitor Molina, bomber Parc de Martorell
Totes les maniobres es podran seguir en directe a través del Canal Youtube dels Bombers de la Generalitat (@bomberscatalunya). I durant les dues jornades de La Línia Classificatòria la retransmissió estarà acompanyada pels comentaris d’experts que explicaran les maniobres.
Els equips i els assessors
Els equips participants estan formats per sis persones: en totes dues modalitats una amb tasques de comandament, una sanitària i la resta, com a equip tècnic.
Un grup d’assessors valorarà cada una de les maniobres, amb especial atenció a la capacitat de comandament del responsable de cada equip, la tècnica amb què els bombers fan l’excarceració i les maniobres de caràcter sanitari en el maneig de les víctimes. A més, aquest grup d’assessors compta amb la col·laboració dels assessors d’interior (les víctimes que estan atrapades a l’interior del vehicle) per tal de completar l’avaluació de cada maniobra.
Per tant, en les proves, que es desenvolupen en un escenari simulat, es valoren les tècniques i habilitats utilitzades en les maniobres de rescat dels equips participants, així com també la rapidesa i l’atenció integral a les víctimes. Els assessors participaran als brífings posteriors a l’exercici i faran arribar un informe amb els punts de millora de cada equip.
Premis i resultats
Els dos primers equips classificats de la Línia Classificatòria, podran participar en el 18è Encuentro Nacional de Rescate en Accidentes de Tráfico, que tindrà lloc a la Corunya, a finals del mes de maig. I entre els equips que participin a la modalitat El repte es farà un sorteig amb tres equips guanyadors, per als quals s’organitzarà un curs de rescat amb vehicles pesants. Els resultats i els premis es lliuraran diumenge 21 d’abril a la tarda, a les mateixes instal·lacions de l’ISPC, quan finalitzi la darrera maniobra.
El Concurs de Rescat en Accidents de Trànsit, un certamen de referència
Amb divuit edicions d’experiència, el Concurs de Rescat en Accidents de Trànsit dels Bombers de la Generalitat s’ha convertit en un concurs de referència, a nivell intern, ja que mobilitza més de 200 bombers i bomberes entre participants, equip assessor i equip logístic, i a nivell extern pel bon paper dels equips catalans en els certàmens estatals i mundials.
Al llarg de totes aquestes edicions, el concurs ha esdevingut l’escenari idoni per fomentar l’intercanvi de tècniques i metodologies de treball, per implementar nous procediments d’intervenció en accidents de trànsit i per dinamitzar professionalment l’actuació. En la seva llarga trajectòria, aquesta trobada s’ha convertit en una eina formativa complementària al ventall de cursos específics oferts des de l’Escola de Bombers i Protecció Civil de Catalunya als cossos de Bombers.
Actuacions en accidents de trànsit
Fins a 31 de març de 2024, els Bombers de la Generalitat han realitzat 2.162 serveis per accidents de trànsit. En alguns d’aquests accidents hi hagut víctimes o persones atrapades a l’interior de vehicles, que ha estat necessari excarcerar. Són actuacions on la ràpida operativitat en les maniobres de rescat són vitals. Per això, la formació dels efectius d’emergències és molt important.
L’edició del Concurs de Rescat en Accidents de Trànsit d’enguany està organitzada pel Cos de Bombers de la Generalitat conjuntament amb l’ISPC. A més, també compta amb la col·laboració de les empreses Seat i Desguaces La Cabaña, que aporten vehicles, i les empreses Lukas, Holmatro, Hilti i Weber, que presenten les seves darreres novetats en material.