Aquest mes d’abril, en el marc de la Diada de Sant Jordi, el programa ‘Lecxit‘, promogut
per la Fundació Bofill, fa una crida a la ciutadania de Martorell perquè se sumi a una
nova edició de la campanya a xarxes socials ‘#JoRecomano’. La campanya té per
objectiu fer més visible la causa del ‘Lecxit’: que cap infant no es quedi sense oportunitats
lectores.
El programa ‘Lecxit’ impulsa l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió
lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat. Després de més
de 10 anys de trajectòria, actualment el programa compta amb una xarxa de quasi 300
espais ‘Lecxit’ a 150 municipis, on prop de 2.200 voluntaris i voluntàries acompanyen
setmanalment en horari extraescolar un infant per a fer de la lectura una experiència divertida i apassionant, explica Marta López, directora del programa ‘Lecxit’.
Marta López, directora programa 'Lecxit'
Un total de 52 nous centres educatius de tota Catalunya s’han sumat al programa ‘Lecxit’ des del passat mes de gener. Martorell és un dels municipis referents d’aquest creixement: enguany s’inicia un nou repte avaluant per primera vegada l’impacte del programa amb el grup de 4t de Primària de l’Escola Els Convents.
La Diada de Sant Jordi és una cita cultural referent en el foment de la lectura, també des del programa ‘Lecxit’, amb activitats i dinàmiques especials durant tot el mes d’abril. Amb una nova edició de la campanya ‘#JoRecomano’, el programa ‘Lecxit’ vol iniciar a Martorell una onada de recomanacions lectores amb mirada d’infants, famílies i amants de la lectura. Per adherir-s’hi només cal compartir a xarxes socials una fotografia mostrant el llibre recomanat afegint el hashtag #JoRecomano i la menció a @lecxit.
Entre les lectures preferides dels infants del programa ‘Lecxit’ a Martorell trobem: Liu de Laura Gallofre, Enigmes. Detectius a domicili 4. A París de Paul Martin, Patufet, on ets? Busca’m al camp del Barça! de Roger Roig i Hugo Prades, El bosc dels germans de Yukiko Noritake i Parufet, on ets? Troba el Patufet per Catalunya de Roger Roig i Hugo Prades.
Eines de promoció lectora exitoses, més necessàries que mai
En comprensió lectora de llengua catalana, els resultats de les darreres proves de
competències de 6è de primària del curs 21-22 han empitjorat. El percentatge
d’alumnes que quan acaben la primària no comprenen el que llegeixen ha augmentat de
l’11,20% al 13,20% i els que es troben a les dues franges més baixes ha passat d’un 25,2% al 2021 a un 34% al 2022: a Catalunya 1 de cada 3 infants quan finalitza la primària no aconsegueix assolir un nivell lector en llengua catalana que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix i assegurar així el seu èxit educatiu i social.
És per això que programes com el ‘Lecxit’ són ara més necessaris que mai perquè no
disposar d’un nivell òptim de comprensió lectora compromet negativament el rendiment
acadèmic i és la porta del fracàs escolar.