Ciutadania i entitats ja poden fer propostes per als Pressupostos Participatius

1969

El 26 de febrer es va iniciar el període de presentació d’idees als Pressupostos Participatius de Martorell 2024. Ciutadania i entitats ja poden presentar-les, fins el dia 17 de març, tant en línia al web decideix.martorell.cat com de manera presencial als equipaments municipals. Les propostes se sotmetran a un procés de validació i es votaran des del 26 d’abril.

Els Pressupostos són un mecanisme impulsat per la Regidoria de Teixit Associatiu i Participació que permet a la ciutadania decidir, de manera directa, a quins projectes vol que es destini una part del pressupost d’inversions municipal. Persones i entitats poden proposar i decidir la destinació de fins a 200.000 euros. D’aquests, 30.000 es destinen als Pressupostos Participatius dels Infants – i 30.000 més als dels adolescents.

El procediment dels Pressupostos Participatius dels adults s’estructura en tres fases. La regidora de l’àrea, Àngels Soria, les comenta: “La primera és la de presentació de propostes fins al 17 de març; la segona és la valoració tècnica, del 18 de març al 15 d’abril, i finalment, la tercera és la votació a través del web decideix.martorell.cat o de l’app que s’habilitarà per a l’ocasió”.

Àngels Soria, regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació

Persones i entitats ja poden presentar les seves idees per vàries vies: “Omplint la fitxa al web o bé descarregant-la i lliurant-la a qualsevol Oficina d’Atenció al Ciutadà, amb una instància a la seu del Patronat Municipal de Serveis d’Atenció a les Persones, o a El Círcol, seu de la Regidoria de Teixit Associatiu i Participació, on us ajudaran a fer el tràmit”.

Àngels Soria, regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació

Acabada la fase, els tècnics municipals avaluaran les propostes per garantir la seva viabilitat, que s’ajustin a la llei i que compleixin els requeriments tècnics adients -consultables al document ‘criteris de valoració tècnica’-. Un requisit primordial és que cadascuna no superi els 40.000 euros de cost.

Qualsevol persona empadronada a Martorell i que hagi complert 16 anys podrà votar, entre el 26 d’abril i el 27 de maig, de 3 a 5 propostes finalistes al web. També s’habilitarà l’opció del vot presencial als punts de votació al carrer, o bé a l’Oficina de Pressupostos Participatius d’El Círcol (plaça de la Vila 19. Telèfon 93 775 00 50, extensió 5212).

Les idees més votades -tantes com siguin possibles fins arribar al topall dels 140.000 euros- es començaran a fer realitat a partir de l’any 2025, ja que calen uns mesos de treball intern abans de començar a executar-les.

Els Pressupostos d’infants i d’adolescents

Els Pressupostos Participatius dels Infants es van iniciar amb la presentació de les propostes pròpies “el 21 de febrer, i l’acabaran el 12 de març. Del 13 al 19 de març se’n farà la valoració tècnica, i el 12 d’abril, en jornada festiva al Pavelló, els infants de 4t, 5è i 6è de les set escoles de Martorell votaran les propostes que més desitjarien que fossin les guanyadores per a que es duguin a terme el proper any”, comenta la regidora.

Àngels Soria, regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació

Quant als adolescents, “els alumnes de 1r i 2n d’ESO ja estan treballant a les aules junt amb els seus tutors en la presentació de les propostes. El 26 febrer s’inicia el període de presentació, que s’acabarà el 21 de març. Des del 25 del mateix mes i fins al 3 abril farem la valoració tècnica i finalment, tots els alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO votaran del 17 d’abril al 15 de maig als instituts de Martorell”.

La regidora afegeix que “tot i que les propostes les presenten els alumnes de 1r i 2n curs, les votacions les fan tots els alumnes dels quatre cursos”.

Àngels Soria, regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació

Caps d’estudi i tutors fan una presentació prèvia dels Pressupostos Participatius a infants i adolescents, per a que després a l’aula es puguin treballar totes les propostes. “Els expliquem les fases, les característiques i els criteris tècnics que han de complir les propostes, i després es fa el treball a l’aula amb els alumnes”, conclou la regidora. Un cop els alumnes les tenen treballades i decidides, les exposaran a la resta de classes.