A punt per a un nou curs CUEME, amb 170 alumnes i vuit cooperatives escolars

504
Mercat CUEME

El programa ‘Cultura Emprenedora a l’Escola‘ (CUEME), impulsat per la Diputació de Barcelona amb el suport dels ajuntaments dels municipis participants, arriba enguany a la seva 15a edició. Es consolida com un projecte de referència per fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat de cicle superior de primària. El curs 2025-2026 hi participen 311 escoles, més de 12.000 alumnes, 490 cooperatives i 59 ens locals de la demarcació de Barcelona. Martorell en forma part des del curs 2013-2014.

Aquest any, a la nostra població “prendran part del CUEME 170 alumnes: 143 de 5è de Primària de les escoles José Echegaray, La Mercè, Mercè Rodoreda i Vicente Aleixandre, i 27 alumnes de l’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) adaptat del Centre d’Educació Especial (CEE) El Pontarró”, explica la tècnica de Promoció Econòmica, Dolors Fernández. Tots ells “formaran vuit cooperatives escolars que duran a terme el procés complet de creació, gestió i tancament d’una empresa cooperativa al llarg del curs”.

Dolors Fernández, tècnica Promoció Econòmica

“La presentació oficial del programa a Martorell tindrà lloc el dijous 20 de novembre, a les 10.30h, al Molí Fariner, amb la participació d’alumnes, padrins i autoritats municipals”. Enguany, sis empreses locals faran de padrins de les cooperatives. Com a novetat, “totes les empreses apadrinadores podran implicar-se en qualsevol etapa del procés de les diferents cooperatives, i no únicament en una escola concreta, com es feia fins ara”, diu Fernández.

Dolors Fernández, tècnica Promoció Econòmica

A més d’escoles, el programa compta amb la col·laboració d’ajuntaments, entitats locals i agents socials, que acompanyen els infants durant tot el procés. L’acompanyament es duu a terme a través del kit CUEME, una plataforma digital amb materials didàctics per facilitar el desenvolupament del projecte a l’aula.

El programa es desplega en diverses fases, des de la preparació per emprendre i la creació de la cooperativa, fins al disseny, producció, comercialització i liquidació. El curs culmina amb els mercats i trobades de cloenda, on els alumnes presenten i venen els seus productes, i destinen una part dels ingressos a organitzacions sense ànim de lucre del territori, detalla la tècnica.

Dolors Fernández, tècnica Promoció Econòmica

El CUEME, segons Fernández, proporciona a l’alumnat les eines per crear i gestionar una cooperativa escolar mitjançant una metodologia basada en el treball per projectes, que fomenta “saber compartir amb el grup classe, decidir entre tots, treballar tranversalment els aprenentatges o sociabilitzar”. Els infants dissenyen productes o serveis, els comercialitzen i destinen part dels beneficis a projectes solidaris del municipi.

Dolors Fernández, tècnica Promoció Econòmica

Durant 15 anys, el CUEME ha demostrat que l’emprenedoria pot ser una eina pedagògica clau per promoure valors com la solidaritat, la igualtat i la cooperació, i que l’èxit del programa rau en la col·laboració entre escoles, ajuntaments i famílies. Per tot això és una de les actuacions destacades i més ben valorades del nostre Pla Educatiu d’Entorn.

A més, el projecte contribueix al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, especialment l’ODS 4 (Educació de Qualitat) i l’ODS 12 (Consum i Producció Responsables), reforçant el compromís de la Diputació de Barcelona i dels municipis participants amb una educació transformadora i sostenible.