El proper 20 de febrer finalitza el termini de presentació d’originals a totes les categories del Premi Vila de Martorell en Poesia Catalana, Poesia Castellana, Traducció de Clàssics, Microrelat i Premis Locals. Les propostes s’han d’enviar al web premivila.martorell.cat. Enguany, el certamen arriba a la seva cinquantena edició i estrena president del jurat, l’escriptor martorellenc Andreu González.
El nou president del jurat del Premi Vila anima a la presentació d’originals a pocs dies de finalitzar el termini i confia que hi haurà “una molt bona participació” i que s’hi presentin “bons originals, per a que ens ho posin molt difícil al jurat”.
Destaca que té “al cap i al cor els meus dos predecessors: el Josep Carol i l’Àlex Susanna, a qui vaig tractar personalment, i accepto el repte agraïnt les persones del consistori que m’han proposat per ser la cara visible del jurat”.
Andreu González, president del jurat del Premi Vila
González coneix molt bé el Premi Vila i diu sentir-se’n “molt vinculat”. En va guanyar la 39a edició en la categoria general amb Apuntes para un atlas, ha obtingut premis locals i ha format part del jurat. Ara el presidirà, i l’acompanyaran “persones amb trajectòria poètica molt important com Marta Pessarodona, Jordi Julià, Jordi Boladeras i Sònia Moll. I que tenen un afegit: l’entusiasme i el compromís amb aquest Premi.
Andreu González, president del jurat del Premi Vila
En el cas de la resta de premis, formaran part del jurat altres personalitats de renom com Jaume Pòrtulas Ambròs, Pere J. Quetglas Nicolau, Carles-Jordi Guardiola Noguera, Jordi Raventós Barlam, Susana Camps Perarnau, Mònica Fulquet Tenas i Jesús Lana Voltà, Gemma Pellicer Bertrand, Erika Bermejo Santiago, Alba Bohigas Condal, Jordi Morera Oliveras, Salomé Orteu Mesalles, Mercè Parera Raspall i Montserrat Torras Salvat. Exercirà com a secretària Josefina Canals Estruch.
Per González, el certamen ja està “consolidadíssim en aquest mig segle de vida”. I afegeix que “és molt conegut a Martorell, tot i que la vocació literària la té qui la té, no pas tothom, i és minoritària si la comparem, per exemple, amb el futbol”. L’important, recalca, és que hi ha hagut persones que l’han guanyat i que ara tenen una carrera professional, en la qual la literatura encara hi té una importància cabdal. L’estímul del Premi els ha refermat la vocació literària i de contacte amb les lletres de manera assidua”.
Andreu González, president del jurat del Premi Vila
També posa èmfasi en el cartell commemoratiu fet per l’ocasió: “És el pintor Joan-Pere Viladecans qui il·lustra un cartell magnífic, que ja surt a les bases del concurs i que formarà part de la memòria d’aquest premi en aquesta efemèride tan assenyalada”.
Les categories del Premi i els requisits de presentació
Pel que fa a l’apartat de Poesia Catalana i Poesia Castellana, el poemari ha de ser original, inèdit i amb una extensió mínima de 500 versos. Únicament es podrà presentar una obra per autor en cada modalitat, i s’optarà a un premi de 2.500 euros per al millor llibre en cadascuna de les llengües, i l’edició de l’obra.
Quant a la Traducció de Clàssics Memorial Montserrat Ros, caldrà presentar un projecte de traducció al català d’una obra literària grega o llatina de l’antiguitat, l’edat mitjana, el període bizantí o el Renaixement. Adesiara Editorial la publicarà en edició bilingüe i la incorporarà al seu catàleg. L’extensió no podrà ser inferior a 75 pàgines i el guardó serà de 2.500 euros.
En Microrelat, es podran presentar fins a dos textos -originals i inèdits- a títol individual, d’un màxim de 1.000 caràcters. El premi serà de 400 euros.
Finalment, la categoria de Premis Locals inclou 14 guardons i és oberta a residents a Martorell, associats a les entitats culturals del poble i professorat que treballi en els centres escolars locals.
Al Premi local d’Adults s’hi admetran llibres de poemes (mínim 500 versos) o llibres en prosa (entre 100 i 250 pàgines) amb un premi de 900 euros, un taller d’escriptura a Martorell i l’edició de l’obra guanyadora. També es pot presentar un conte d’entre 3 a 8 pàgines amb un guardó de 150 euros i un taller d’escriptura, o bé un poema de 25 versos màxim, que serà reconegut amb 150 euros.
Al Premi Local d’Adults i Joves s’hi podrà presentar un reportatge inèdit sobre la història de Martorell. El premi serà de 150 euros i un taller d’escriptura.
Pel que fa a l’apartat Infantil i Juvenil del Premi Local, cada centre escolar seleccionarà del seu alumnat un màxim de 3 treballs de cada cicle (conte o poema). També els infants i joves ho podran enviar de manera individual. En total, hi haurà 6 categories segons edat, amb dos premis cadascuna (per a prosa i per a vers). Les millors obres s’emportaran entrades per als parc d’atraccions del Tibidabo o Port Aventura, tallers d’escriptura o diners en metàl·lic.
