Dues locomotores per a l’Espai Via Mètrica es custodien a Móra la Nova

1036
Locomotores i plataformes. (Foto: Museu del Ferrocarril de Móra la Nova)

Des de la setmana passada, el Museu del Ferrocarril de Móra la Nova acull dues locomotores de vapor i un vagó plataforma que més endavant es destinaran al futur Espai de la Via Mètrica de Martorell. Des d’aquest equipament es farà una restauració estètica de les peces abans que puguin exhibir-se al nou museu. Es tracta de les locomotores CGFC 209 “Monistrol” i la de l’Olot-Girona número 22-.

Totes dues peces i el vagó plataforma van sortir dimarts passat del túnel on s’allotjaven els darrers anys, a l’estació de plaça Espanya, rumb a la Ribera d’Ebre. Ara se’n farà un desmuntat de les parts exteriors; un sanejat de la part de xapa i fusta i una reconstrucció estètica dels elements visibles abans de muntar-los de nou.

Alguns d’aquests “s’hauran de reproduir perquè han desaparegut i es sanejarà tota l’estructura i es pintarà abans del muntatge dels vehicles”, diu Jordi Sasplugas, director del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova:

Jordi Sasplugas, director del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

La número 22 del Carrilet Olot-Girona va ser construïda a Barcelona el 1926 per la Maquinista Terrestre y Marítima. De seguida va funcionar “al tren d’Olot, fins la seva clausura el 1969”. Va quedar aparcada a l’estació olotina, però anys més tard, “els Amics del Ferrocarril de Barcelona la van demanar i es va signar un conveni amb l’Ajuntament d’Olot per a restaurar-la i deixar-la operativa”. Va tornar a funcionar de 1988 a 2010, fins que va patir una avaria i va quedar aturada fins avui.

Jordi Sasplugas, director del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

La locomotora 209 és del 1948 i propietat de l’empresa Carbones de Berga. Idèntica a les seves precedents -models 201 al 208-, va tenir millor sort i es va poder conservar “gràcies a un problema administratiu, que va comportar que no es desballestés. La Generalitat la va comprar per un preu simbòlic a Endesa i va ser rehabilitada per prestar serveis en trens històrics. El 2011, una avaria la va deixar apartada”.

Jordi Sasplugas, director del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

Finalment, es restaurarà un vagó de mercaderies construït per la Companyia General de Ferrocarrils Catalans als anys vint. Sasplugas comenta que “originàriament era un vagó tancat, tenia una estructura amb portes i podia carregar mercaderies a dins, però al llarg de la seva història va patir transformacions i ara en queda la part baixa, el xassís i les rodes. L’estructura superior tancada va ser desmantellada fa anys”.

La restauració serà “adaptar-la a plataforma, perquè FFCC té previst restaurar, com a vagó tancat de mercaderies, una altra plataforma en millor estat de conservació, i que s’exhibirà al futur museu martorellenc”.

Jordi Sasplugas, director del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova comprèn diversos edificis de l’antic complex ferroviari i d’altres de nova construcció. Està concebut per donar a conèixer les antigues instal·lacions ferroviàries, la línia dels Directes Barcelona-Madrid i la cultura ferroviària. El gestionen els voluntaris de l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, i forma part del Sistema Territorial del mNACTEC, constituït per museus i espais patrimonials de Catalunya.