El 8è Congrés de Ciència a l’Escola, aparador dels projectes d’investigació dels infants

470
8è Congrés de Ciència a l’Escola

L’Auditori Joan Cererols ha acollit, aquest dimarts i dimecres, el 8è Congrés de Ciència a l’Escola, amb la participació d’uns 450 alumnes d’11 centres d’ensenyament de Martorell i el Baix Llobregat Nord, que formen part del Servei Educatiu del Baix Llobregat 7. La cita, organitzada pel Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Departament d’Educació de la Generalitat, vol potenciar i difondre el treball que fan els centres d’Infantil i Primària en l’observació, la recerca i l’experimentació.

Maria Carbajales, tècnica d’Educació del CRP, detalla que es tracta d’un congrés per “mostrar i incentivar el treball científic dins de l’escola, i veure que els nens i nenes petits també poden fer ciència, junt amb els tutors i tutores”. “Els alumnes presenten una ponència, de la qual es fa una revista, i després una exposició pública. Hi participen diferents poblacions del Baix Llobregat. Al llarg dels 10 anys que fa que es duu a terme aquest congrés, han pres part més de 3.500 alumnes de tots els cicles, des d’Infantil fins a Primària”.

Maria Carbajales, tècnica d'educació del CRP

Les escoles martorellenques que s’hi han sumat enguany a aquesta iniciativa han estat José Echegaray, Vicente Aleixandre, Lola Anglada i Juan Ramón Jiménez. L’Escola José Echegaray ha presentat el projecte ‘Quina aigua bevem?’, destinat a l’estudi d’aquest recurs natural des de diferents perspectives: el cicle natural i urbà de l’aigua, la filtració com a mètode de separació de mescles (depuració i potabilització) i la problemàtica de la sequera. Així, els infants van arribar a la conclusió de què la situació actual d’aquest recurs és molt preocupant. En tant de combatre aquesta manca, van investigar per dissenyar un filtre casolà que simula el procés de filtratge natural de l’aigua.

Per la seva banda, l’Escola Juan Ramón Jiménez ha dut a terme el programa ‘TV Natura’, en tant d’investigar sobre el territori amb una mirada científica. S’ha indagat en els aspectes sobre la fauna i flora de la Serra de l’Altaix i les seves peculiaritats geològiques; les conseqüències de la sequera actual en aquesta muntanya; les possibilitats que ofereix aquest entorn natural dins de l’àmbit esportiu amb un enfocament saludable; com es pot involucrar la comunitat educativa sobre l’entorn, i quines són les opinions dels experts locals sobre els diferents estudis realitzats.

El Centre Lola Anglada ha presentat ‘UDI: El Projecte Claki i l’energia’, en què els i les nenes s’han encarregat de recollir totes les ampolles de Claki de l’escola i investigar quines accions fa el centre per ser sostenible, com per exemple, la reutilització de llibres, l’ús d’embolcalls sostenibles, l’esmorzar saludable, el compostatge de l’hort, l’ús de col·lectors solars, etc. A més, van muntar també diversos circuits elèctrics per estudiar-ne l’energia elèctrica, i poder-la portar a la pràctica. En aquesta ocasió, l’alumnat s’ha dividit en grups cooperatius i han involucrat també les famílies que van assistir a l’escola durant dues setmanes per ajudar amb el treball d’investigació.

Per últim, l’Escola Vicente Aleixandre s’hi ha sumat a la iniciativa amb un projecte titulat: ‘Cianotípia, art o ciència?’, amb l’objectiu d’apropar la ciència als infants des d’una mirada artística i creativa. La conclusió que exposen és que la Cianotípia és ciència, però impossible de separar de l’art, perquè és un mitjà d’expressió artística, que permet fer creacions molt originals i úniques. Així, l’art i la ciència els han acompanyat en aquest camí d’investigació pràctica.

L’objectiu del Congrés de Ciència a l’Escola és que “els nens i nenes se sentin protagonistes, que puguin ensenyar què és el que fan a l’aula, i agafar idees i compartir estratègies entre alumnes d’altres escoles. Hem de dir que enguany la qualitat és fantàstica i animem a totes les escoles que hi participin”, ha expressat Carbajales.

“Al Congrés de Ciència a l’Escola es pot exposar tot el que treballen a l’aula, des de la descoberta del territori amb ulls de científics, fins a la funcionalitat del cos humà, o, per exemple, rescatar científiques molt poc conegudes i treballar en el camp d’estudi que elles havien iniciat, entre d’altres. És un mètode que veiem que els apassiona, perquè el fet de poder presentar la seva feina i treballar amb altres alumnes, els dona un plus de motivació”, ha assegurat Carbajales.

Maria Carbajales, tècnica d'educació del CRP

L’inspector de zona del Departament d’Educació de la Generalitat, Lluís Rubio, ha afirmat que “les ciències ens ofereixen l’oportunitat de fer preguntes, de buscar respostes, de superar els límits de què sabem i de fer descobriments que poden canviar el curs de la història”. “Amb la ciència els nens i nenes poden convertir-se en exploradors del desconegut i creadors de futur. Tots els que esteu aquí avui heu demostrat que quan us heu trobat una pregunta sense resposta, heu posat en pràctica la importància de la ciència i el mètode científic, sense por d’explorar i d’experimentar, i amb una gran il·lusió d’imaginar”, ha reconegut Rubio.

Lluís Rubio, inspector de zona del Departament d'Educació de la Generalitat

Per la seva banda, el també inspector d’ensenyament, Pep Vázquez, ha recordat que “ciència és un conjunt de coneixements dels principis i les causes, obtingudes per mitjà del raonament. I congrés significa una reunió d’estudiosos, polítics, tècnics, professionals per a la discussió o exposició de diversos temes”. Així, ha reconegut l’esforç dels alumnes i professors i ha posat en valor que “en aquest congrés els nens i nenes d’Infantil i Primària sou els qui més sabeu més sobre un tema, que heu preparat a través d’un projecte i que avui ens exposeu i ens feu aprendre molt”.

Pep Vàzquez, inspector de zona del Departament d'Educació de la Generalitat

A banda de les escoles martorellenques, també s’hi han sumat al Congrés de Ciència l’Escola Cooperativa El Puig, amb el projecte ‘Descobrint el nord de la muntanya de Montserrat’; l’Escola Cooperativa Daina Isard, amb ‘Ossifar ha perdut el seu esquelet. L’ajudem?’; el Centre Sant Andreu de la Barca, amb ‘Ambients: els imants, ciència o màgia?’; l’Escola Ernest Lluch, que ha exposat ‘Experiències i experiments a la nostra aula de ciència’; l’Escola Puigventós, amb el projecte ‘Com funcionen les muntanyes russes?’; l’Escola Josefina Ibáñez, amb ‘Com és que, malgrat la sequera, la font raja aigua?’; i l’Escola La Roureda amb el programa ‘Com detecto que ja és tardor? Com m’afecta?’.