El Centre de Formació Professional d’Automoció (CFPA) de Martorell impulsarà la formació i la recerca, la innovació tecnològica i l’emprenedoria en l’automoció i la mobilitat sostenible, i intensificarà la projecció i la mobilitat internacional d’estudiants i professorat. Aquests són alguns dels aspectes més destacats del projecte presentat per la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC), que n’ha assumit la gestió per als propers 15 anys, prorrogables 10 anys més.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió; el rector de la UPC, Daniel Crespo i Artiaga; i l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa i Comas, han visitat aquesta tarda les instal·lacions del centre i han presentat en roda de premsa els detalls de la gestió i explotació del Centre de Formació d’Automoció. Tot seguit, el conseller ha visitat la Casa de la Vila i ha signat al llibre d’honor de l’Ajuntament de Martorell.
Torrent ha explicat que “aquest centre ha de ser la punta de llança de la transformació de la indústria de l’automoció al nostre país, que només serà possible si va acompanyada de la millora de les capacitats i l’adequació de les habilitats dels treballadors i treballadores del sector. Hem de ser competitius en talent, en qualitat del treball, i això significa ser competitius en formació”.
Roger Torrent, conseller d'Empresa i Treball
El conseller també ha volgut esbossar algunes línies del projecte “per fer visible l’abast i la rellevància del projecte que avui presentem. Ja que en aquest pla a 3 anys, estem parlant de la posada en marxa de 7 titulacions de cicles de grau mitjà i superior en FP inicial, formació professional per a l’ocupació de persones ocupades i desocupades, FP dual amb contractació de més d’un centenar d’estudiants, i formació per les empreses, a les que s’oferirà un catàleg amb 45 activitats formatives diferents”.
Roger Torrent, conseller d'Empresa i Treball
Daniel Crespo, rector de la UPC, ha valorat positivament l’adjudicació a la UPC i ha afirmat que “és una gran notícia per a la Universitat, però també per a la societat catalana perquè obre una nova etapa de col·laboració entre la formació professional i la Universitat. Una vinculació que adquireix un especial sentit en l’àmbit tecnològic i que incrementarà la competitivitat del país a través d’una formació de qualitat de les persones en un sector essencial com és el de la mobilitat”.
Crespo ha afegit que “ens incorporem al projecte amb la voluntat d’establir amplis vincles de col·laboració i complicitats amb el sector i a establir sinèrgies amb el territori. Els grans projectes transformadors requereixen de grans aliances, i la UPC treballarà per fer-les realitat”.
Daniel Crespo, rector de la UPC
En representació municipal, l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, s’ha acompanyat de la regidora de Promoció Econòmica, Rosa Cadenas, i de regidors de les cinc forces representades al consistori.
Fonollosa ha afirmat que “avui és un dia important per a Martorell i per al país. Tenim tots els elements perquè el CFPA esdevingui un centre de referència, no només a Catalunya, sinó també a la resta de l’Estat i a nivell europeu. En un moment de molts canvis al sector, la indústria de l’automoció demana un centre per formar els seus treballadors, els actuals i els futurs, i també per oferir una segona oportunitat a moltes persones treballadores. Això ha de ser la facultat de l’automoció”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
La proposta de la UPC s’ajusta als requisits i la voluntat del Departament d’Empresa i Treball i el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya –titular de l’equipament– de convertir el CFPA de Martorell en un referent en l’àmbit de l’automoció i les noves formes de mobilitat.
En aquest sentit, la gestió de la UPC integrarà i reforçarà el paper del CFPA en l’ecosistema de centres que lideren la transformació de la mobilitat i l’automoció. La UPC és l’única universitat de l’Estat amb un grau i dos màsters especialitzats en automoció, així com la que té més doctorats industrials en aquest àmbit. També disposa d’una oferta de formació contínua específica en vehicles elèctrics, Smart Mobility, cotxe connectat i cotxe autònom.
La UPC, a més, participa del principal projecte europeu en mobilitat urbana i ha rebut l’encàrrec, amb altres universitats de l’Estat, de liderar la formació del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat.
L’oferta pròpiament formativa del centre s’estructurarà en cursos d’FP inicial, FP per a l’ocupació, FP dual i formació continuada per a les empreses. L’objectiu és desenvolupar una oferta formativa adaptada a la transformació de la mobilitat, en la qual s’integraran programes formatius vinculats a la sostenibilitat, com les noves formes de mobilitat, la reducció d’emissions i les energies renovables. I també accions i projectes de recerca i innovació tecnològica, com els relacionats amb el vehicle elèctric, el vehicle connectat, el vehicle autònom, la realitat virtual o augmentada, la fabricació additiva i la Indústria 4.0, el Big Data, la robòtica i la intel·ligència artificial, el programari i la sensorització.
Atracció de talent femení i promoció de la mobilitat internacional
L’atracció de talent femení cap a l’automoció i la mobilitat és un dels trets diferencials del projecte de la UPC per al CFPA, així com la creació de serveis de suport a l’emprenedoria, vivers d’empreses, i espais de simulació, experimentació i prototipatge tipus ‘Tech-Lab’ adreçats a estudiants, empreses i també a la ciutadania.
D’altra banda, la UPC intensificarà en aquest centre les activitats de cooperació i intercanvi amb altres centres estatals i internacionals de formació en el sector de l’automoció i la mobilitat. En aquest sentit, hi ha prevista la signatura de diversos convenis internacionals per a la mobilitat dels seus estudiants i del professorat, així com l’organització de seminaris, xerrades i intercanvis formatius.
El projecte de la UPC per al CFPA obre una nova fórmula de col·laboració entre la formació professional i la Universitat, tal com passa en altres països com Alemanya, i té especial sentit per a una universitat tecnològica com la UPC.
Per a la Universitat, aquest centre permet impartir itineraris de formació complerts, des de l’FP inicial fins a la formació contínua, passant per la formació de grau, màster i doctorat. El projecte contempla formats i modalitats formatives diverses: formació presencial, semipresencial, online i dual.
El Centre de Formació professional d’Automoció de Martorell es va inaugurar a finals de 2014 i va suposar una inversió de gairebé 18 milions d’euros. La parcel·la on s’ubica –cedida per l’Ajuntament de Martorell al SOC– ocupa 14.531 m2. El centre disposa de 34 aules amb capacitat d’entre 8 i 50 persones: 14 sales polivalents, 17 aules taller amb equipament especialitzat i 3 aules de disseny i projectes. També compta amb 2.500 m2 de tallers, amb 5 zones de formació diferenciades: àrea de mecanitzat convencional i torns, cabines de soldadura, àrea de manteniment de carrosseries, pintura de vehicles i àrea del vehicle elèctric. Els altres espais són biblioteca, cafeteria, auditori, vestuaris i aparcament exterior.