El Cicle de Teatre Escolar de Martorell, 28 anys acostant el llenguatge teatral als infants

1019

L’any 1990, el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) Baix Llobregat VII, ubicat a Martorell, va endegar una activitat que amb el transcurs del temps ha esdevingut una consolidada campanya de teatre adreçada a la població escolar de la zona. El 1993, l’Associació Grup de Mestres del Baix Llobregat es va fer càrrec de l’organització del cicle fins el 2011, any de dissolució de l’entitat. Des d’aquell moment Aula de Teatre de Martorell és responsable de l’organització del Cicle de Teatre Escolar. Des de l’inici, l’Ajuntament de Martorell ha col·laborat en la realització de l’activitat, oferint les infraestructures necessàries i ajuda econòmica.

El primer anys es va oferir una obra diferent per a cada cicle de l’EGB només per a la població de Martorell. “La valoració va ser positiva i es va considerar ampliar l’oferta durant els dos cursos següents”, ha explicat el fundador i responsable del cicle, Jordi Morera. De 1991 a 1994, es van programar dues obres per curs a cada cicle a les poblacions de Martorell, Castellví de Rosanes, Sant Andreu de la Barca, Sant Esteve Sesrovires i Abrera. L’any 1994, només Castellví va continuar participant a les sessions de Martorell, les altres poblacions van preferir organitzar l’activitat pel seu compte. El 2007, l’Ajuntament de Castellví va decidir portar l’alumnat a una altra població.

“Les companyies de teatre dramatitzat, de titelles, de clown, de música, d’ombres xineses, són triades per l’estètica visual i per la qualitat dels continguts, els quals formen part del currículum de l’alumnat atès que les sessions es fan dins l’horari escolar, i que cada escola rep els corresponents dossiers pedagògics per treballar-ne les propostes didàctiques abans o després de la representació”, ha explicat Morera.

Per tal de mantenir la qualitat, i millorar-la si és el cas, “després de cada cicle el professorat implicat fa una valoració de les sessions atenent els continguts lèxics i visuals, l’adequació al nivell educatiu i l’organització”, ha afegit. Des de l’any 2013 s’ha incorporat una sessió de teatre en anglès.

Un miler de sessions teatrals

Morera ha destacat que, durant aquests 28 anys de vida, “s’han programat quasi 1.000 sessions amb una participació d’uns 8.000 martorellencs que durant l’edat escolar han assistit, cada curs, un mínim de dues vegades al teatre, amb un rerefons pedagògic i formatiu”.

A l’hora de programar les sessions han tingut en compte les edats dels alumnes i han vetllat per no massificar-ne l’assistència. A cada sessió el nombre d’espectadors de 2 anys ha oscil·lat entre els 25 i 50. Al Cicle Inicial el nombre d’assistents ha voltat els 150, i a la resta de nivells educatius s’ha omplert l’aforament de la sala, amb un màxim de 200 alumnes.

A l’inici del Cicle de Teatre, les obres es representaven al teatre Foment però des de la inauguració del Centre Cultural, atesa la proximitat amb la majoria de centres escolars, l’auditori Joan Cererols ha estat el més emprat.

Objectius pedagògics

El motiu de programar el Cicle de Teatre dins el currículum escolar és “acostar l’infant al món del teatre, potenciar la comprensió d’actuacions socials a través del llenguatge teatral, fomentar la cultura del país, crear l’hàbit de relació amb el teatre i d’assistència als actes culturals de la comunitat, integrar la dramatització dins el currículum escolar, reforçar l’augment i l’ús del lèxic, facilitar el coneixement i la incorporació de diferents disciplines artístiques arran de la diversitat dels espectacles”, ha subratllat Morera.