El nou tram Olesa-Viladecavalls de la B-40 millorarà la mobilitat i l’activitat econòmica al Baix Nord i Vallès Occidental

954
Inauguració B-40 Olesa-Viladecavalls

Aquest divendres ha entrat en funcionament el tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, després de més de 15 anys d’execució d’obres. El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha presidit aquest matí la posada en servei d’aquest nou tram. L’acte ha comptat amb l’assistència de l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, així com dels alcaldes i alcaldesses d’Abrera, Esparreguera, Olesa de Montserrat, Castellví de Rosanes, Viladecavalls, Ullastrell, Terrassa i Sabadell, i el delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto.

El tram comprèn 6,2 quilòmetres d’autovia i és una obra clau per a la mobilitat entre les comarques del Baix Llobregat i el Vallès Occidental, que unirà dos dels principals motors industrials de Catalunya.

Aquest tram de la B-40 ha patit diferents retards i paralitzacions al llarg dels més de 15 anys que ha durat la seva construcció. Les obres es van iniciar en 2009, però un any més tard es van aturar. El 2015 es van reprendre amb continus canvis de previsions d’entrada en funcionament.

El tram posat en funcionament aquest divendres completa 13,2 quilòmetres d’autovia entre Abrera i Terrassa. Els trams entre Abrera i Olesa, i entre Viladecavalls i Terrassa, ja estaven acabats, però faltava unir-los amb aquests nous 6,2 quilòmetres de via, dels quals 1,3 són un túnel.

Finalment, el maig de 2022 es van tornar a reprendre les obres, ara amb l’objectiu explícit d’acabar-les. La inversió total del Ministeri en les obres d’aquest tram ha estat de 250 milions d’euros.

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha dit que “estimem que el tram serà transitat per més de 43.000 vehicles diaris, el 20% trànsit pesat”. “De Sabadell al Bruc, es retallaran 13 quilòmetres i 10 minuts”. “Retallar temps i distància es traduirà en menys de mil tones de CO2, només el primer any de servei”.

“Els nous itineraris que permetrà la B-40, alleugeriran l’elevat trànsit que suporta l’AP-7, entre la C-58 i Martorell, reduint els costos operatius i mediambientals. Millorarà el nivell de servei d’aquest tram d’autopista amb el conseqüent augment de seguretat vial i reducció de retencions”, ha afegit.

Óscar Puente, ministre de Transports i Mobilitat Sostenible

L’alcalde Fonollosa ha recordat que “és infraestructura que havíem reclamat moltíssim, perquè és bàsica per a tot el teixit econòmic del Baix Llobregat Nord i del Vallès Occidental, dues de les comarques més industrialitzades de Catalunya i amb el Producte Interior Brut (PIB) per càpita més elevat del país”. “Les grans infraestructures com aquesta són els nervis de l’economia, i això dispararà encara més el PIB a ambdues comarques. L’intercanvi de mercaderies i de persones que hi haurà serà molt important”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

“Les emissions seran molt menors i descarregarem altres infraestructures com la B-30 i l’enllaç de la B-30 fins a l’A2 que també unia aquestes dues comarques. Guanyem en temps i en retencions. Per tant, aquesta infraestructura és positiva, la miris per on la miris, el que volíem és que hi arribés”. “Ara Martorell i Terrassa estem més a prop”, ha reblat el batlle.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

Inauguració B-40 Olesa-Viladecavalls

Inici de la tramitació per construir la Ronda Nord

Aprofitant l’acte d’obertura del tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls, el ministre de Transports ha anunciat que aquesta setmana, després d’aconseguir un acord amb la Generalitat de Catalunya, es va tancar el text del conveni que permet donar continuïtat a l’autovia de la B-40 amb la construcció de la Ronda Nord, entre Terrassa i Sabadell.

“Crearem així un corredor vital que connectarà les dues capitals del Vallès i alleujarà el trànsit de totes dues ciutats. Després d’aquest acord, ja s’ha iniciat la tramitació del conveni”, ha explicat. Una vegada finalitzada la tramitació, es podrà procedir a la seva signatura.

Óscar Puente, ministre de Transports i Mobilitat Sostenible

El text acordat conté els termes recollits en el protocol que es va signar el passat estiu: El Ministeri aportarà 200 milions d’euros i la Generalitat redactarà els estudis i projectes, integrant el consens polític que van expressar els municipis afectats. En complir una funció de llarg recorregut, el corredor continuarà sent de titularitat estatal i per això l’aprovació definitiva dels projectes correspondrà al Ministeri.