El projecte ‘Mentora’ de Martorell ha format part del reportatge sobre educació emès aquest dissabte al programa Informe Semanal de RTVE. ‘Mentora’, impulsat per la Fundació Bofill amb el suport de la Regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament, uneix persones voluntàries amb alumnes, d’entre 14 i 18 anys, per incentivar-los a continuar amb els seus estudis.
Informe Semanal s’ha preguntat perquè els nois i noies han perdut comprensió lectora i capacitat matemàtica des de la pandèmia, segons les últimes dades de l’Informe PISA, el Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes de l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics), que han estat les pitjors fins al moment.
El reportatge ha inclòs diverses iniciatives educatives d’arreu de l’Estat que fomenten l’aprenentatge de les matemàtiques i la comprensió lectora d’una manera diferent. També ha explicat l’experiència de diverses parelles del projecte ‘Mentora’ de Martorell, enregistrades el passat 7 de febrer a l’Espai Jove, el punt de trobada de voluntaris i estudiants del programa.
‘Mentora’ cerca aconseguir que els joves que estan en risc d’abandonar decideixin continuar estudiant, més enllà de l’ESO, i fins graduar-se als estudis postobligatoris.
Les persones mentores complementen les tasques d’educadors, professorat i altres agents educatius que intervenen amb els nois i noies. L’acompanyament d’una persona mentora pot ser l’element diferencial entre seguir dins el sistema educatiu o abandonar i tancar-se les portes a moltes oportunitats.
El jove és seleccionat i accedeix a participar al programa ‘Mentora’ almenys durant un curs escolar (pot ser o 3r o 4t d’ESO, o bé el 1r curs de postobligatòria, sigui batxillerat o CFGM). Idealment, la seva relació de mentoria durarà dos cursos, almenys fins que s’hagi assegurat la seva transició educativa entre l’ESO i la postobligatòria.
Les persones voluntàries segueixen una formació, són dotades de recursos i eines, i tenen supervisió professional regular per poder dur a terme les seves sessions de mentoria amb el noi o noia que se’ls assigna.
Durant un mínim de sis mesos les parelles de mentoria es troben regularment durant una o dues hores a la setmana. El seu objectiu és fer activitats i tenir converses que permetin al jove prendre les decisions adients per continuar estudiant.
Aquestes poden versar entorn a les opcions després de l’ESO, a les pròpies habilitats del noi o noia, a les tècniques d’estudi i estratègies per organitzar-se i concentrar-se, al coneixement dels recursos que té a la seva disposició… i es fan en un ambient distès i informal, que permeti a totes dues persones sentir-se a gust i passar-s’ho bé.