El topall del gas a les factures de la llum és una de les consultes habituals dels martorellencs a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) local. Un concepte que es refereix al topall de preu fixat per l’Estat en el preu del gas fet servir a les centrals tèrmiques per produir electricitat. Un cost que assumeixen els consumidors en la seva factura de la llum, i que ha significat increments en la factura d’entre el 30 i el 50%.
L’esmentat topall esdevé “un mal menor” per als consumidors, segons explica el tècnic de l’OMIC Ferran Riera, ja que “és un sostre per a que el preu de la llum no se’n vagi massa de mare i no pugi molt més”. Una mesura aplicada per l’Estat, amb caràcter urgent i temporal, per evitar el contagi de l’augment del preu del gas al mercat elèctric europeu.
Riera detalla que es tracta d’un mal menor per als consumidors “perquè de no ser per aquest topall, la factura de la llum hauria pujat molt més, en la línia del que ha passat a la resta d’Europa”. Una mesura negociada per Espanya i Portugal a la Unió Europea per desmarcar-se de la pujada generalitzada del preu del gas, atenent a que aquests dos estats no el paguen tan car com en d’altres països perquè es proveeixen des d’altres punts.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
Aquest topall s’aplica des del passat 15 de juny i es perllongarà fins el 31 de maig de 2023. L’estan notant a la factura “tots aquells consumidors amb contractes al mercat regulat (PVPC); els consumidors amb contractes al mercat majorista; els qui tenen constractes signats a partir del 26 d’abril d’aquest any, els que tenen el contracte prorrogat i renovat més enllà del 26 d’abril i els que estan acollits a preus fixes amb comercialitzadores que no tenen cobertura de preus als mercats a termini”.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
En el cas dels consumidors amb contractes al mercat lliure, el cost del topall del gas a la factura els apareix, com a concepte, com a “cost del mecanisme d’ajust”, “cost del topall del gas” o “cost de l’ajust del Real Decreto Ley (RDL) 10/2022”. En el cas dels que tenen contracte amb el mercat regulat s’integra dins el terme “energia”.
Punt d’informació i assessorament
Des que el topall del gas ha entrat a formar part de la factura dels consumidors, l’OMIC ha registrat moltes visites de persones que precisen d’informació al respecte. “Tothom qui ho necessiti pot venir a informar-se i els ho aclarirem”, comenta Riera, qui afegeix que “difícilment es pot reclamar, tot i que hi pot haver casos puntuals en els s’hagi aplicat incorrectament el topall el gas en tenir un contracte que, o bé per data o per tipus, no l’hauria d’assumir”.
A més, des d’aquest servei municipal es presta especial atenció en informar a determinats col·lectius que són més vulnerables a aquest tipus de situacions. “Col·laborem amb la gent gran i persones derivades de Serveis Socials, perquè els afecta molt l’actual situació de crisi energètica”.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
L’OMIC atén els consumidors martorellencs des de les dependències de l’Ajuntament de Martorell del carrer del Mur 61. El telèfon d’atenció és el 93 775 37 52, i el correu electrònic, omic@martorell.cat.