És l’aliment més popular del planeta, base de plats mundialment coneguts i ara la seva closca també pot formar part d’un cotxe. Es tracta de l’arròs. En un projecte pilot d’innovació basat en l’economia circular, SEAT investiga l’ús d’Oryzite en substitució de productes plàstics, amb l’objectiu de reduir la petjada de carboni.

Cada any es cullen més de 700 milions de tones d’arròs a tot el món. El 20% és closca d’arròs, uns 140 milions de tones que en la seva gran part es rebutjaven. “En la Cambra Arrossera del Montsià, amb una producció de 60.000 tones d’arròs l’any, busquem una alternativa per a aprofitar tota la quantitat de pela que es cremava, unes 12000 tones, i la convertim en Oryzite, un material que, barrejat amb altres compostos termoplàstics i termoestables, pot modelar-se”, explica Anaven Ganduxé CEO de Oryzite.

Aquesta nova matèria primera s’està provant en revestiments del SEAT León. “A SEAT sempre estem treballant en la recerca de nous materials per millorar els nostres productes i, en aquest sentit, la closca d’arròs ens permet treballar en la reducció de plàstics i material derivat del petroli”, comenta Joan Colet, enginyer de desenvolupament d’acabats d’interiors de SEAT.

Joan Clotet, enginyer de desenvolupament d'acabats d'interiors de SEAT

Els assajos consisteixen a modelar algunes parts del cotxe, com la porta gran posterior, el doble pis de càrrega del maleter o el revestiment del sostre amb pela d’arròs barrejada amb poliuretans i polipropilès. A simple vista no es diferencien en res amb les fabricades amb tecnologia convencional, però pesen molt menys. “Les peces són més lleugeres, amb el que disminuïm el pes del cotxe, reduint així la petjada de carboni”, segons Colet, i afegeix que “a més estem utilitzant un material renovable, promovent l’economia circular i fent un producte més verd”.

Actualment, s’estan analitzant els revestiments per a saber quina quantitat de pela és possible utilitzar perquè es compleixin al 100% els requeriments tècnics i de qualitat. Per exemple, el doble pis de càrrega del maleter passa per proves de càrrega en les quals ha de suportar fins a 100 quilos de pes concentrats en un mateix punt per a comprovar la seva rigidesa i força. També proves tèrmiques, que es realitzen en la cambra climàtica, per a analitzar la seva resistència a la calor, el fred i la humitat.

“Les exigències tècniques i de qualitat que demanem a la peça no canvien respecte al que avui tenim. En la mesura que els prototips que estem fent compleixin aquests requeriments, estarem més prop de la introducció en sèrie”, explica l’enginyer de SEAT.

SEAT ‘Innovation Day’

La iniciativa d’utilitzar Oryzite és un dels projectes que es presenten a la 2a edició del Innovation Day de SEAT que se celebra avui i demà. Es tracta d’un esdeveniment inspiracional enfocat a reconèixer i fomentar l’esperit innovador entre els treballadors de la companyia. Després de l’èxit de la primera edició, SEAT implementa, enguany, un format híbrid que combina activitats i sessions online amb altres de caràcter presencial.