L’Auditori Joan Cererols del Centre Cultural ha albergat aquest matí la 3a Jornada del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) del Baix Llobregat. La cita ha reunit tècnics d’educació, assessors interculturals i representants escolars per tal de reflexionar sobre l’èxit educatiu, a través de la cohesió social i la igualtat d’oportunitats.
A la 3a Jornada del PEE hi ha assistit l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa; la regidora d’Ensenyament i Salut; Soledad Rosende; el director de Serveis Territorials al Baix Llobregat, Albert Grau, i el subdirector general d’Atenció a les Famílies i Suport a la Comunitat Educativa, Fernando García.
Professorat i directors d’escoles i instituts, coordinadors pedagògics, Personal d’Atenció Educativa (PAE), tècnics d’integració social, educadors socials, i tècnics municipals de Martorell, Sant Andreu de la Barca, Olesa de Montserrat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Sant Joan Despí, Gavà, Viladecans, Castelldefels, Sant Boi, Esplugues, Cornellà i el Prat.
El lema de la 3a Jornada del PEE del Baix Llobregat d’enguany ha estat ‘Tornem l’alumnat al centre’ en un doble sentit: “D’una banda, que l’alumnat sigui el centre de les nostres actuacions, especialment els més vulnerables, ja que un dels objectius dels PEE és garantir la igualtat d’oportunitats. I de l’altra, portar aquest alumnat al centre educatiu, on passarà la major part de la seva vida”, ha detallat Maria Rosa Pujol, directora de l’equip LIC (Llengua Interculturalitat i Cohesió Social) del Baix Llobregat.
La jornada ha servit per “compartir idees i reflexions al voltant de com podem vincular els aprenentatges de l’alumnat dins i fora del centre educatiu. També per fer visible el treball en xarxa, un altre dels objectius dels PEE. Avui tots vosaltres representeu el significat de les paraules comunitat educativa”, ha afegit Pujol.
Maria Rosa Pujol, directora de l'equip LIC Baix Llobregat
“L’objectiu dels PEE és formar integralment els nois i noies durant el seu procés d’aprenentatge. Sabem que a les aules hi ha una part molt important del seu procés d’aprenentatge però també a fora, i hi ha tota una sèrie d’agents que estem implicats en la seva formació”, ha intervingut l’alcalde Xavier Fonollosa.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
En aquest sentit, el batlle ha posat en valor el programa ‘Martorell Educa 360‘, com una de les experiències d’èxit del PEE de la nostra població. “Un programa d’activitats extraescolars públiques, gratuïtes i universals, amb la participació de 1.600 nois i noies que gaudeixen d’un ampli catàleg d’activitats. El més interessant és que el 63% d’aquest no havia fet mai una extraescolar. A més, és un programa universal perquè tothom hi pugui conviure, no segreguem”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
Després dels parlaments d’obertura, els presents han escoltat la ponència ‘Projectes globalitzadors i contextualitzats i territori’ a càrrec de Ramon Grau, exprofessor de secundària i ex subdirector general d’Ordenació Curricular. Tot seguit, els professionals han fet diverses dinàmiques de treball en grup a l’Espai Jove.
Els PEE són fruit de la cooperació entre el Departament d’Ensenyament i els municipis, i tenen com a objectiu l’èxit educatiu de tot l’alumnat i la cohesió social mitjançant l’equitat, l’educació intercultural, el foment de la convivència i l’ús de la llengua catalana. El PEE de Martorell es va posar en marxa el curs 2016-17.
A més, els PEE pretenen influenciar també els àmbits familiars, tot cercant la implicació de les famílies en el procés educatiu; l’educació formal, establint ponts entre els diferents centres; l’educació no formal o activitats fora d’horari lectiu (culturals, esportives o associatives); i l’educació informal, que té lloc per exemple a Internet.