Del 5 al 7 de juny, El Progrés acull la 3a Mostra de Teatre Escolar, organitzada per l’Aula de Teatre, i les regidories d’Ensenyament i de Cultura. Sis centres escoles de la nostra població (Juan Ramon Jiménez, Mercè Rodoreda, Els Convents, Lola Anglada, El Pontarró i Vicente Aleixandre), representaran diverses obres teatrals, creades per ells mateixos, sota el lema ‘La felicitat, una relació epistolar’.
La Mostra de Teatre Escolar és “un aparador on els alumnes de les diferents escoles participants presenten peces escèniques que han creat durant el curs, dins el projecte ‘Dramatització a l’Aula’ del Catàleg de Serveis Educatius a les Escoles de l’Ajuntament de Martorell. L’objectiu és millorar competències comunicatives, de benestar emocional i de treball en grup”, comenta l’auxiliar tècnica de Programació de la Regidoria de Cultura, Alícia Zamora.
“Els professors de l’Aula de Teatre de Martorell van un cop per setmana a les classes i van generant amb l’alumnat les diverses peces de creació, fins al dia de la Mostra. S’aposta per un llenguatge escènic contemporani, que pugui incloure tots els infants, perquè en són molts. Els últims anys, hem intentat trobar una temàtica que vinculés totes les propostes escèniques i aquest any hem triat la felicitat”, indica Zamora. “Són temes dels quals en parlem els adults perquè ens interessa escoltar la veu dels nens i nenes en aquests àmbits”.
Així, dimecres, 5 de juny, a les 17.30h, obrirà el foc l’Escola Juan Ramon Jiménez amb l’obra El que em fa feliç!, dirigida per Maria Coll. L’alumnat de 6è ens mostra una peça teatral basada en l’escolta del grup i l’expressió corporal. A través del gest i els ritmes corporals ens mostren escenes on l’ésser humà se sent feliç quan fa o té allò que l’omple emocionalment.
A continuació, l’alumnat de 6è de l’Escola Mercè Rodoreda oferirà El viatge a la Felicitat!, també sota la direcció de Maria Coll. Han focalitzat la peça teatral en la cohesió i l’escolta del grup. La posada en escena s’ha creat a partir d’improvisacions i dinàmiques col·lectives relacionades en com l’ésser humà indaga i descobreix les seves emocions per ser feliç, i en com les accions poden repercutir per bé o mal a la felicitat de la comunitat. La peça teatral combina un recorregut en èxode i petites escenes on les emocions es van modificant segons les vivències dels personatges. Els personatges ens mostren situacions que seran simbolismes de moments on les persones vivim en cerca de la felicitat.
Dijous, a les 17.30h, serà el torn de l’Escola Els Convents i Un repte cap a la felicitat. L’alumnat de 5è i 6è de primària han plantejat les següents preguntes: Quin és el repte que t’agradaria aconseguir per sentir-te realitzat i què faries per aconseguir-lo? Et sentiràs feliç un cop obtens el teu repte? Amb aquestes preguntes inicien un viatge cap a la felicitat on sentirem les veus dels seus testimonis relatant els seus somnis i la seva visió en l’entorn on viuen. Una peça, dirigida per Pere Borrell, que ens convida a la reflexió en aquest període de creixement cap a la vida adulta.
Tot seguit, arribarà l’alumnat de 5è de l’Escola Lola Anglada amb El museu de la Felicitat, de Maria Coll. Ens convidaran a entrar al Museu/Teatre de la Felicitat a partir del joc teatral, les eines i conceptes bàsics de la interpretació. Han combinat la imaginació, l’expressió corporal i l’escolta del grup, i han creat espais dins un museu màgic dedicat a la recerca de la felicitat.
Divendres, 7 de juny, a les 12.00h, els alumnes de secundària del Centre d’Educació Especial El Pontarró interpretaran El circ de la felicitat, on experimenten els diversos personatges del circ, alhora que reflexionen sobre què representen dins del marc de la felicitat. D’aquest joc, neix aquesta peça plena d’imaginació, alegria, força i equilibris. Perquè com la vida, la felicitat, té moltes dimensions. L’obra és dirigida per Meritxell Termes.
I el mateix dia, a les 17.30h, clourà l’obra En cerca del cofre de la felicitat dels alumnes de 6è de l’Escola Vicente Aleixandre. Els nens i nenes han reflexionat sobre què és la felicitat, què ens ajuda a ser feliços, i sobre els viatges que a vegades hem fet per aconseguir-la. D’aquestes reflexions neix aquesta peça, també dirigida per Meritxell Termes, sobre com vivim actualment, i quin viatge podem emprendre per trobar la nostra definició de felicitat.
Alícia Zamora afegeix que “cada peça es treballa des del teatre contemporani, a través de testimonis i imatges físiques i sonores. Cadascú explica què és la felicitat per a ells. S’hi ha treballat amb una mirada llarga i aprofundint en aspectes com què vull ser de gran, com visc la felicitat ara en el meu dia a dia, en què es representa, la relació amb els amics i la família, estar junts, abraçar i fer-se un petó o cooperar”.
“Qualsevol que trepitja un escenari s’adona del poder de la seva veu. D’alguna manera se senten escoltats i això té un impacte important en l’autoestima i l’autoconcepte. Des d’una vessant més social, l’infant se sent ciutadà perquè pot participar dels discursos i mirades de l’entorn, puja a l’escenari i ens explica com veu el món”, ha reblat.