La història del jazz durant el segle XX ha estat marcada per significatives intèrprets i compositores femenines. La professora de l’Escola de Música de Masquefa, Aura Porta, n’ha parlat a la xerrada Jazz en femení, que ha tingut lloc aquesta tarda a la biblioteca. A continuació, els assistents han gaudit d’un concert del grup Amazing Gospel d’Esparreguera.
Convidar la gent a conèixer la contribució de la dona en el món de la música negra ha estat, segons Aura Porta, la pretensió de la xerrada. “L’estereotip redueix les dones, en el món del jazz, a les grans veus com Ella Fitzgerald o la Billie Holiday, però no em volia oblidar de les grans compositores com Lili Hardin o la cantant de blues Bessie Smith. Totes elles virtuoses musicals que han passat a la història per la seva lluita per fer-se lloc en la seva professió”, ha dit.
Ella Fitzgerald (Virgina 1917-Beverly Hills 1996) va ser descoberta pel percussionista Chick Webb. “Amb un ampli repertori musical, el seu rang vocal de tres octaves era precís i clar, amb una gran capacitat d’improvisació sobretot en l’scat, tècnica desenvolupada als anys 40 que va anunciar el sorgiment del bop”, ha explicat. A la dècada dels 50, va marcar tendència amb la seva concepció de la cançó melòdica i les seves versions dels Duke Ellington, Cole Porter o Johnny Mercer.
Billie Holiday (Filadèlfia 1915-Nova York 1959) va ser coneguda com Lady Day. La seva capacitat interpretativa, el domini del swing i l’adaptació de les seves virtuts vocals a la cançó, “van fer d’ella una de les cantants més influents del jazz”, ha reconegut Porta. De veu “lírica, aspre i única”, va patir una vida difícil, lligada a les addiccions. Vivències intenses que transmetia a totes les seves cançons.
Lillian Hardin (Memphis 1898-1971) va ser la segona dona de Louis Armstrong, “però sobretot una gran pianista de jazz estadounidenc, arreglista i compositora”, ha subratllat. L’any 1918 es trasllada a viure a Chicago i allà va començar a desenvolupar la seva carrera musical, actuant als clubs nocturns més importants de la ciutat. Una important influència en la trajectòria del seu marit.
Bessie Smith (Tennessee 1894-Mississipí 1937) va ser considerada la millor intèrpret de blues de la seva època i primera figura del jazz més pur. Amb una veu típicament negra, delicada i expressiva. “Smith interpretava els temes amb tot el seu cos”, ha confessat la conferenciant, fent riure i plorar al públic. La seva mort va ser tràgica, ja que va patir un accident automobilístic que li va provocar una greu hemorràgia. A l’hospital més proper es van negar a atendre-la pel color de la seva pell.
Amazing Gospel
L’actuació dels esparraguerins Amazing Gospel, cor de la Xarxa Gospel de Catalunya dirigit per Manel Garcia, ha posat punt i final a la xerrada Jazz en femení. El grup ha ofert una tria del seu repertori que ha encisat el públic assistent. Amazing Gospel va iniciar la seva trajectòria el 2011 amb una cinquantena de cantaires i, des d’aleshores no ha parat de créixer, fins arribar als més de vuitanta components actuals.