Les principals estacions de transport de Martorell comptaran amb ‘park&rides’

649
Aparcament estació Renfe Martorell

La Generalitat de Catalunya facilitarà la creació els propers anys de 14.677 noves places d’aparcament d’intercanvi modal, popularment conegut com a park&ride, situades a tocar de 102 estacions ferroviàries o d’autobús interurbà de 81 municipis de la regió metropolitana de Barcelona. A Martorell, és previst instal·lar dos park&rides a les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Martorell-Enllaç i Martorell-Central, i un altre a l’estació de Rodalies de Renfe.

Per fer-ho possible, la Comissió de Territori de Catalunya ha aprovat definitivament el Pla Director Urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal transport públic-vehicle privat a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona. D’aquesta manera, els usuaris d’algun tipus de transport privat de curt recorregut podran estacionar amb seguretat el seus vehicles i continuar gran part del seu trajecte en transport públic.

La incentivació dels viatges en transport públic ha de permetre també reduir el consum energètic associat a la mobilitat i el seu impacte sobre la generació de gasos amb efecte d’hivernacle i altres contaminants atmosfèrics. S’espera que es pugui estalviar l’emissió de 23.741 tones de CO2 anuals a l’atmosfera.

El PDU abasta l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona, que inclou, 13 comarques, 296 municipis i el 74% de població catalana (5,5 milions d’habitants). En aquest àmbit, s’han analitzat les diverses estacions ferroviàries i de bus interurbà per acabar seleccionant les 102 estacions de 81 municipis amb millors condicions per acollir un aparcament intermodal.

Els 102 aparcaments intermodals es distribuiran de la següent manera: 10 en estacions d’autobús, 28 en estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i 64 en estacions de Renfe.

Segons el nombre de places aproximat que podrà tenir cada park&ride, el PDU els assigna diferent classificació:

41 punts d’intercanvi modal principal (classificació SFXp), amb més de 300 places cadascun:

FGC: Igualada, Les Fonts, Martorell-Enllaç, Quatre Camins, Rubí Centre, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Quirze del Vallès, Santa Coloma de Cervelló.

Renfe: Blanes, Calafell, Calella, Cardedeu, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola-Universitat, Cubelles, Cunit, el Prat de Llobregat, el Vendrell, Gavà, Gelida, Granollers Centre, Llinars del Vallès, Manresa, Martorell, Mataró, Mollet-Sant Fost, Montcada Bifurcació, Montgat, Montgat Nord, Montmeló, Santa Maria de Palautordera, Sabadell Sud, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Sadurní d’Anoia, Sant Vicenç de Calders, Terrassa Oest, Viladecans, Vilanova i la Geltrú.

35 punts d’intercanvi modal secundari (SFXs), amb entre 100 i 300 places cadascun:

FGC: Abrera, Colònia Güell, Hospital General, Manresa-Alta, Martorell-Central, Molí Nou-Ciutat Cooperativa, Olesa de Montserrat, Pallejà, Sant Esteve Sesrovires, Valldoreix, Volpelleres.

Renfe: Arenys de Mar, Balenyà-Tona-Seva, Barberà del Vallès, Caldes d’Estrac, Centelles, Cerdanyola del Vallès, el Masnou, Granollers-Canovelles, Gualba, l’Arboç, Lavern-Subirats, les Franqueses-Granollers Nord, Mollet-Santa Rosa, Montcada-Ripollet, Parets del Vallès, Premià de Mar, Rubí, Sant Andreu de Llavaneres, Sitges, Terrassa Est, Tordera, Torelló, Vic, Viladecavalls, Vilassar de Mar.

26 punts d’intercanvi modal complementari (SFXc), amb menys de 100 places cadascun:

Estacions d’autobús interurbà: A5-Premià de Dalt, D2.2-La Palma de Cervelló, D3.6-Vallirana, A1-Alella, B1.1-Bigues i Riells, B3-Lliçà d’Amunt, C1.1-Caldes de Montbui, C2.2-Palau Solità i Plegamans, D3.3-Cervelló, Polinyà.

FGC: Les Planes, Sant Vicenç-Castellgalí, Baixador de Vallvidrera, Capellades, la Beguda, Mira-Sol, Piera, la Pobla de Claramunt.

Renfe: Balenyà-Els Hostalets, el Papiol, Hostalric, les Franqueses del Vallès, Maçanet-Massanes, Manlleu, Riells i Viabrea-Breda, Sant Vicenç de Castellet.

Usos del ‘park&ride’

Respecte els usos admesos, el principal és l’estacionament i guarda de diversos tipus de vehicle, principalment destinat als usuaris del transport públic. També s’hi admetran serveis a la mobilitat, com ara flotes de cotxes i motos per compartir, lloguer de vehicles i bicicletes, recàrrega de vehicles elèctrics, box o caixes de seguretat per a guardar vehicles de mobilitat personal i centres de petites de reparacions.

Pel que fa als serveis a les persones, els parks&rides podran oferir restauració i petites botigues de primera necessitat. Igualment, en aquells aparcaments més cèntrics, es podran ubicar punts de dipòsit de paquets i de mercaderies, facilitant així als compradors la seva recollida en anar o tornar del transport públic i descongestionant la logística en el seu darrer tram de distribució.

Els ens encarregats d’impulsar els parks&rides seran, principalment, ADIF o FGC, si se situen a tocar de les seves estacions, o bé el titular de la carretera o l’ajuntament que pertoqui si se situen a prop d’estacions de bus interurbà. La gestió de cada park&ride podrà ser directa, a càrrec de l’administració que l’hagi impulsat, o indirecta mitjançant concessió.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona serà l’ens encarregat de realitzar el seguiment del PDU.