L’OMIC fa una crida al consum responsable per als propers ‘Black Friday’ i ‘Cyber Monday’

402

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell difon la campanya de l’Agència Catalana de Consum de la Generalitat sobre les compres del Black Friday i del Cyber Monday. Les dues cites arriben el 25 i 28 de novembre, i destaquen pels grans descomptes i ofertes de preus en productes de tot tipus, tant en botigues físiques com en  virtuals.

El consum responsable i meditat és clau ara que molta gent aprofita per avançar les compres nadalenques. Ferran Riera, tècnic de l’OMIC, destaca que “cal evitar les compres compulsives. Convé elaborar una llista del que necessitem d’acord amb el pressupost”.

Quant a les compres físiques, recomana “comparar preus en diversos establiments i desconfiar d’ofertes molt llamineres a Internet que podrien ser productes falsificats. També cal controlar especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades, per a no endeutar-nos”.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC Martorell

Riera recorda “que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que amb el preu no rebaixat; han de mostrar tant el preu original o anterior com el rebaixat o el percentatge de descompte”.

La publicitat de l’article és vinculant -obliga a complir tot el que s’hi anuncia- i cal conservar factures o comprobants de compra, que són la garantia i que es necessitaran per poder reclamar.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC Martorell

Els establiments presencials no estan obligats a acceptar canvis o devolucions, excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible informar-se abans.

Si l’establiment ofereix la possibilitat de canvis o devolucions, també ha d’informar dels seus terminis, possibles excepcions, sistema de retorn dels diners (en efectiu, en un val de compra amb o sense caducitat…), etc.

A les botigues, els descomptes poden ser només per a determinats articles, però els productes rebaixats han d’estar diferenciats clarament dels que no. La informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i el nou preu o el percentatge de descompte.

Compres en línia

A les compres per Internet el més important és triar un comerç electrònic segur i de confiança, que ja es conegui o que se’n tingui referència.

Si dubtem, convé “buscar l’opinió d’altres usuaris a la xarxa; mirar que el web estigui mínimament acurat (sense faltes d’ortografia ni traduccions mal fetes); localitzar les dades de contacte i una adreça física d’ubicació de l’empresa; assegurar-se que disposi d’informació suficient i clara sobre característiques i preus dels productes i que s’informi correctament de les condicions: modalitats de pagament i d’enviament disponibles, cost del transport, terminis d’entrega i sistemes de devolució. També cal comprovar si l’adreça comença per https, que és senyal de seguretat.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC Martorell

És important no accedir a botigues virtuals des d’enllaços que ens arribin per missatge o correu electrònic. En el seu lloc, és més segur escriure directament des del navegador l’adreça web de l’empresa que comercialitza aquell producte, ja que evitarem l’accés per error en dominis fraudulents que pretenen simular els originals usant noms semblants.

Ferran Riera. Tècnic de l'OMIC Martorell

En les compres en línia es disposa de 14 dies per retornar els productes -dret de desistiment-, però n’estan exclosos els fets a mida o personalitzats, els que es deterioren amb rapidesa -menjar, per exemple- o serveis amb data concreta -bitllets de transport aeri, reserves d’hotel, entrades a espectacles, etc-. Cal tenir en compte que l’empresa podria cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions.

En el cas de compres en línia a empreses de fora de la Unió Europea, ara tots els productes estan subjectes al pagament d’IVA i altres drets de duanes. Per tant, cal verificar si els impostos estan inclosos en el preu final perquè si no, l’empresa que entrega els productes pot reclamar recàrrecs.