L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell complementa la seva tasca habitual de punt informatiu fix amb un seguit de visites a equipaments, amb una funció divulgativa. Aquest és el cas de les darreres sessions fetes pel tècnic de l’OMIC per sensibilitzar diversos contingents de població: xerrada a l’Esplai de la Gent Gran de Buenos Aires i taller de consum a l’Escola Lola Anglada, el passat 4 d’abril.
En el primer dels casos, la xerrada a l’Esplai de la Gent Gran de Buenos Aires -tant per als usuaris tant d’aquest equipament com per als de l’Esplai La Vila- es referia a la temàtica de la contractació de viatges per part de les associacions sense ànim de lucre.
No és la primera vegada que l’OMIC organitza xerrades per als esplais de la gent gran, però en aquesta ocasió la primera va plantejar-los quin tema els interessaria abordar. La resposta va ser “conèixer els deures, drets i obligacions que els assisteixen quan organitzen excursions, sortides i viatges”, diu el tècnic de l’OMIC Ferran Riera. Alhora, se’ls va explicar “les responsabilitats que hi ha envers la nova normativa d’intermediaris, professionals i agències de viatges i sobre aquelles sortides que organitzin ells mateixos”.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
La xerrada va dotar d’unes eines i recomanacions a les persones grans que organitzen pròpiament activitats tot contractant els desplaçaments en transport o l’adquisició d’entrades per a algun espectacle o indret, per exemple. Va ser a partir d’un mecanisme de preguntes i respostes.
Riera destaca que la temàtica “va ser molt adient perquè des dels esplais hi ha gent que organitza moltes activitats. Cal apropar-los al consum i a tot allò que els afecta de manera directa”.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
A la xerrada hi van assistir les juntes directives d’ambdós esplais, que també van conèixer el valor de la publicitat en els viatges.
El mateix dia es va celebrar a l’Escola Lola Anglada un taller de consum a càrrec del Servei Públic de Consum de la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb l’OMIC. Els destinataris van ser una cinquantena d’alumnes del centre, de 5 anys d’edat, repartits en dos grups.
Riera explica que “en aquesta edat, els nens i nenes ja tenen certes nocions referides a la compra i la venda, i el taller va servir per a fer simulacions i un roll-play de com funciona la compra, la venda, de quins són els papers del comprador i del venedor, i ajudar-los a tenir unes nocions clares dels seus incipients drets que els poden assistir”. Tot això, en acord comú amb els seus tutors, que també van ser presents a la sessió.
Ferran Riera, tècnic de l'OMIC
El taller va constar de dues parts. En la primera, els alumnes van simular que adquirien un producte dins de l’aula -convertida en una botiga de joguines on els mateixos alumnes etiquetaven els productes, els triaven i els pagaven a la caixa-. A la segona, l’alumne detectava que el seu producte no era conforme, i feia una reclamació a l’OMIC, organisme que l’ajudarà a exercir els seus drets com a consumidor.
Així es treballaren aspectes com l’etiquetat, la identificació del preu, el comprovant de compra-venda, el dret a la seguretat -conformitar del producte- i el dret a reclamar -l’atenció al client i el servei local de consum-.