Martorell tindrà a l’octubre una nova ordenança per regular l’ús dels vehicles de mobilitat personal

896

L’Ajuntament de Martorell impulsarà una nova ordenança per regular l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) a la via pública. La nova normativa ha estat consensuada i aprovada pels cinc partits polítics del consistori en el ple d’aquest juliol, i podria entrar en vigor aquest octubre. El govern municipal es compromet a desplegar campanyes informatives i pedagògiques referides a la nova normativa entre el total de la ciutadania.

El govern local fa així un pas endavant per regular la circulació aquests vehicles d’una o més rodes, una sola plaça i que són propulsats exclusivament per motors elèctrics, els més coneguts dels quals són els patinets. Una mesura que, com destaca l’alcalde Xavier Fonollosa, “no ens corresponia a nosaltres, sinó a la Dirección General de Tráfico (DGT), però aquest només va fer unes recomanacions a principis d’aquest any”.

Per això, el govern local considera que aquesta nova regulació a la via pública és important: “ateny vehicles eficients energèticament, econòmics i molt útils, però que són propulsats per un motor i això fa que adquireixin una certa velocitat”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

La nova ordenança obliga els conductors de VMP a circular per la calçada i a no fer-ho per les voreres; a tenir una edat mínima de 15 anys; no poder dur un acompanyant; respectar sempre la prioritat dels vianants i mantenir-ne una distància mínima d’1,5 metres, la mateixa que respecte les façanes. Tampoc podran parlar pel mòbil durant la conducció, o dur posats els auriculars; se’ls obligarà a dur casc de protecció, timbre, llums i elements reflectants i a disposar d’assegurança de responsabilitat civil. Ho detallava el regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació, Lluís Sagarra.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació

D’altra banda, l’ordenança atendrà “la seguretat de tots els qui compartim la via, especialment en el cas dels vianants”, segons Sagarra, qui afegia que “aquesta modificació, com la resta que fa aquest equip de govern a les vies urbanes, ha de suposar un augment de la seguretat viària i la responsabilitat als conductors de VMP per aconseguir un poble més cívic, més ecològic, més segur i amb millor mobilitat”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació

Tota l’oposició va beneir la nova normativa. Remedios Márquez (PSC) demanava que aquesta “s’acompanyi de la màxima difusió possible”, posant com a exemple “l’edició de tríptics i la realització de jornades de formació viària als centres educatius”, i l’adopció de mesures correctores.

Remedios Márquez, regidora PSC

Laura Ruiz deia que “a Movem Martorell ens preocupa com s’explicarà la normativa i que entri en funcionament sense haver fet una bona campanya de conscienciació amb la implicació activa de la Policia Local”, i insistia en “ser creatius per arribar als conductors de VMP, per a que coneguin la nova normativa i que no es vagi directament a la sanció”.

Laura Ruiz, regidora Movem Martorell

El republicà Víctor de León destacava de la mesura que “ve a donar una mica d’ordre al que fins ara ha estat un caos en la circulació dels vehicles elèctrics com els patinets, els que més proliferen i que creixeran de manera exponencial en els propers anys. Cal adequar la ciutat i les ordenances municipals a aquests nous mitjans de transport”.

Víctor De León, regidor ERC

El portaveu de Ciutadans, Juanjo Pérez, ja havia presentat una moció l’any passat en pro de la nova regulació, i reconeixia que “ja s’hauria hagut d’abordar per part del govern de la nació, des de la DGT”. Pérez demana una campanya de difusió del contingut de la norma. L’ús habitual que veiem als carrers té poc a veure amb la modificació de l’ordenança en qüestió”.

Juan José Pérez, regidor Ciutadans

L’equip de govern de Junts per Martorell, en paraules de l’alcalde Fonollosa, vetllarà per a fer pedagogia i campanyes informatives “que arribin a cada casa de Martorell”. A més, aposta per a que “la Policia Local i el Departament de Joventut facin accions puntuals amb els joves per explicar els nous requisits per conduir aquests vehicles” i afegia que “és una feina que ens demanava el conjunt de la ciutadania, i agraïm el consens i el concurs de totes les forces polítiques”.

Segons Fonollosa, l’aprovació definitiva d’aquesta modificació de l’ordenança municipal de circulació de Martorell podria concretar-se “el proper mes d’octubre”.

Ple Municipal juliol 2021

Altres punts de l’ordre del dia

Al Ple d’aquest dilluns també hi va haver consens en acordar les dues dates festives locals de 2022, que seran el 25 d’abril i el 16 d’agost. Es van presentar dues mocions, aprovades per unanimitat: una de presentada per JxM i el PSC per a la celebració de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible i Segura 2021. L’altra, una moció del PSC -amb esmenes de JxM-, per requerir que el nou govern de la Generalitat “resolgui les polítiques públiques i deutes pendents amb els municipis i el món local”.

D’altra banda, es va aprovar destinar un romanent de tresoreria de 713.627,18 euros -corresponents al pressupost de 2020- a diverses partides, entre les que destaquen els 600.000 que es destinaran a obres i millores a edificis i Priavs. Va ser gràcies al vot favorable dels dotze regidors de l’equip de govern. Els nou que composen l’oposició es van abstenir.