Martorell prepara les celebracions de Carnaval a través d’un consum responsable, ètic i sostenible. L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha publicat una sèrie de recomanacions amb l’objectiu de conscienciar els ciutadans sobre les disfresses més adequades i prevenir-los de possibles accidents i estafes econòmiques.
Les disfresses infantils són considerades joguines, per tant, s’han d’adequar a l’edat de l’infant i evitar la promoció d’estereotips sexistes. En el cas de les màscares, han de tenir suficients orificis de ventilació. Els menors de set anys no poden portar cordills a la zona del coll a causa del risc d’asfíxia. A partir dels set anys, tampoc haurien d’utilitzar cordills superiors a 7,5 cm de llargada. Les màscares, disfresses i perruques han d’estar fabricades amb materials no inflamables o de baixa combustibilitat.
El maquillatge ha d’indicar la caducitat i els components per evitar al·lèrgies. En especial, s’ha de protegir la pell amb una capa de crema hidratant i aplicar el maquillatge a sobre. Els menors de tres anys no haurien d’emprar els productes de cosmètica. Per una altra banda, els diferents accessoris i complements (arcs amb fletxes, pistoles, barrets…) no han de tenir parts punxegudes ni peces petites que es puguin desprendre. Per exemple, els barrets s’han d’ajustar al cap de l’infant.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l’Ajuntament, insisteix en la importància de l’etiquetatge, atès que “la seguretat del producte la trobarem segurament en l’etiquetatge segons la normativa de la Comunitat Europea amb el distintiu CE. La normativa de la Comunitat Europea identifica el fabricant, importador o venedor responsable en cas de denúncia o reclamació”.
Ferran Riera, tècnic de Consum
En compres presencials, la botiga no té l’obligació d’acceptar canvis de productes en bon estat. Com a conseqüència, els compradors s’haurien d’informar prèviament dels canvis o devolucions. Al contrari, en les compres en línia els productes es poden retornar en un termini de dues setmanes. De totes maneres, el rebut de compra o la factura són necessaris a l’hora de presentar la reclamació.
Ferran Riera, tècnic de Consum
Si en un termini de trenta dies no s’ha rebut cap resposta a la reclamació, o no és satisfactòria, els compradors poden contactar amb el servei públic de consum de la localitat. Riera recorda que “aquest tipus de producte que es compra són productes d’un sol ús, però no per això han de ser menys segurs i d’una qualitat bàsica que ens permeti fer l’ús”.