SEAT i els sindicats avancen en una nova reunió la negociació de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) i esperen arribar a un acord a mitjans de setmana. L’expedient es començarà aplicar el 27 de setembre, s’allargarà nou mesos i tindrà com a motiu causes organitzatives i productives derivades de l’escassetat global de semiconductors.
La negociació contempla la reducció de producció i la cancel·lació de torns. En concret, es podria suspendre la feina de 500 persones fins al desembre perquè s’anul·laria un torn de producció a la planta de Martorell a partir de la setmana que ve, segons han declarat fonts sindicals a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). L’empresa ha plantejat durant la reunió les mateixes condicions socials que l’expedient anterior. Per exemple, assumint que els treballadors amb menys d’un any d’antiguitat a l’empresa i que, per tant, no tindrien dret a la prestació de desocupació quedin exclosos de l’ERTO.
A més, també ofereixen la possibilitat de fer formació mantenint el 100% de la remuneració. Encara no s’ha tancat el complement de la prestació d’atur que es cobra quan s’entra en un ERTO. En l’últim expedient, SEAT va abonar el 80% del salari brut dels treballadors, un 10% més de la prestació d’atur.
L’ERTO pot afectar la totalitat de la plantilla productiva de SEAT, és a dir, unes 11.000 persones. A causa de la pandèmia, els principals fabricants de semiconductors asiàtics van reassignar la seva producció a sectors com l’electrònica de consum, en detriment de la indústria de l’automoció.
A més, els tancaments de la indústria productora de xips a causa de brots de COVID-19 han accentuat els problemes en el subministrament d’aquests components. La manca de microxips ha obligat a aturar la producció de la gran majoria de fàbriques automobilístiques en algun moment del 2021, inclosa la planta de SEAT a Martorell que ha tancat a l’estiu.
L’empresa del grup Volkswagen va mantenir el volum de producció previst en la primera part de l’any gràcies a les mesures de flexibilitat, però en les últimes setmanes la companyia s’ha vist obligada a cancel·lar torns i a interrompre la producció.