La Creu Roja es manté alerta durant l’estiu per prevenir els efectes de les altes temperatures entre els col·lectius de risc, especialment la gent gran. Des de principis de juny, l’entitat manté contacte telefònic regular amb persones grans per assabentar-se de les seves necessitats i donar-los consells per mantenir fresca la llar.
La gent gran, per la seva avançada edat i estat de salut, és un dels col·lectius més vulnerables a les altes temperatures. A més, cal tenir en compte que un 25% de la gent gran atesa per la Creu Roja no pot mantenir la seva llar a una temperatura adequada, segons el tercer estudi de l’Observatori de Vulnerabilitat de la Creu Roja, que analitza l’impacte de la crisi econòmica entre aquest col·lectiu. Aquest percentatge s’eleva fins el 54,3% entre les persones grans que reben ajuda alimentària o bàsica de l’entitat i es troben en una major situació de vulnerabilitat social.
És per això que Creu Roja “intensifica la seves actuacions adreçades a la gent gran durant els mesos d’estiu amb trucades periòdiques, visites de voluntaris als domicilis i consells relacionats amb la calor”, segons ha explicat Jordina Gual, coordinadora de Creu Roja Baix Llobregat Nord.
Combatre el cop de calor
Des de l’entitat recomanen tancar les persianes de les finestres on hi toca directament el sol, obrir les finestres de casa durant la nit per refrescar-la i estar a les estances més fresques. Utilitzar algun tipus de climatització per refrescar-se i refrescar l’ambient, si no teniu aire condicionat, mireu de passar les hores de més calor en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera). Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tavalloles amarades d’aigua.
Al carrer, eviteu el sol directe, feu servir una gorra o barret, ulleres de sol i protector solar. Utilitzeu roba lleugera i de colors clars. Procureu caminar per l’ombra, porteu aigua i beveu-ne sovint.
Programa ‘Vellesa Activa’
Les accions s’inclouen dins el programa Vellesa Activa, accions destinades a potenciar un envelliment saludable a nivell físic, psíquic i social. “El programa afavoreix l’acompanyament i la integració comunitària de totes aquelles persones que ho necessitin, a les quals s’ofereix seguiment telefònic com a eina addicional”, ha dit Gual.
La finalitat d’aquest servei de proximitat és donar suport davant el risc de vulnerabilitat, sigui per soledat, condició física o psíquica, així com potenciar l’autonomia a la llar en el marc d’un envelliment saludable.
Una altra de les modalitats de suport és “dotar les persones grans, que ho necessitin, d’un kit d’aliments un cop al mes. Addicionalment, se’ls facilita dos cops l’any sengles kits de neteja i d’higiene personal. Aquests kits els porten a casa de la persona atesa i fan tasques d’acompanyament i de detecció de necessitats”, ha recordat la coordinadora de Creu Roja Baix Nord.
Teleassistència
Creu Roja fa atenció permanent 24 hores al dia, 365 dies l’any, amb un equip humà i tecnològic al servei de les persones. Treballen sempre amb qualitat per a la millora contínua i per buscar la satisfacció de les persones usuàries. Només prement un botó, la Teleassistència Domiciliària ofereix una resposta immediata en situacions d’emergència quan les persones usuàries són a casa. La Teleassistència Mòbil ofereix seguretat i tranquil·litat quan les persones usuàries són fora del domicili, amb la possibilitat de localitzar-les geogràficament (GPS) en cas d’urgència. El Localitzador Personal permet localitzar permanentment persones amb deteriorament cognitiu (Alzheimer, demències…) i avisar en situacions potencialment perilloses.