L’Echegaray se suma a la innovació en els centres educatius amb el programa ‘Magnet’

670
Aliança Magnet entre l’Escola José Echegaray i l’ICMAB-CSIC

L’Escola José Echegaray de Martorell ha presentat aquest matí la seva participació en el programa ‘Magnet, aliances per a l’èxit educatiu’, un projecte impulsat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, amb la col·laboració de l’Ajuntament. Es tracta d’un programa que involucra centres educatius i institucions de referència, i permet a les escoles desenvolupar un projecte educatiu innovador, de qualitat i atractiu, tant per la comunitat educativa com per les famílies.

A l’acte, han assistit la directora de l’Escola José Echegaray, Cristina Dalmau; David Amabilino, director de l’ICMAB-CSIC; Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill, Joan Cuevas, director general d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació de la Generalitat, i la regidora d’Ensenyament i Salut de l’Ajuntament de Martorell, Soledad Rosende.

El programa ‘Magnet’ consisteix a oferir als centres educatius un acompanyament durant quatre anys per desenvolupar aquest projecte d’innovació. El seguiment inclou assessorament per part d’un formador extern que acompanya l’equip docent i fa l’enllaç amb la institució de referència, i sessions de formació de l’equip docent del centre amb els professionals de la institució. A més, també es donen eines per desenvolupar activitats amb l’alumnat, i es du a terme una difusió estratègica de les activitats que es desenvolupin.

En el cas de l’escola José Echegaray, l’aliança ha estat amb l’ICMAB-CSIC amb l’objectiu de promoure la ciència entre l’alumnat. Tal com ha explicat la directora del centre, Cristina Dalmau, “ens vam adonar que havia arribat el moment de fer un pas endavant en les ciències a l’escola, i això ens va portar a adherir-nos al programa ‘Magnet’. Així, hem treballat juntament amb l’ICMAB el pensament de la metodologia científica, i ara al centre no només experimentem, sinó que també indaguem i ens fem moltes preguntes. A l’Echegaray construïm aprenentatge, i a partir d’ara aquest tindrà uns fonaments molts sòlids basats en la ciència”.

Cristina Dalmau, directora de l'Escola José Echegaray

L’aliança ‘Magnet’ amb l’ICMAB-CSIC i el procés de transformació pedagògica permetrà al centre ampliar i integrar els coneixements a l’escola a través del pensament i la metodologia científica. Per tant, els projectes es faran a partir d’activitats que possibilitin la creació d’hipòtesis, l’observació de fenòmens, les situacions d’experimentació i la creació de conclusions que estructuren els aprenentatges.

David Amabilino, director de l’ICMAB-CSIC, ha especificat que mitjançant aquest projecte, “volem promoure a l’escola, no coneixements específics, sinó la difusió del mètode científic, és a dir, la idea de curiositat, inquietuds, i la creativitat en la recerca, trencar les barreres i fer veure que tothom pot arribar a ser científic”.

David Amabilino, director de l'ICMAB-CSIC

La directora de recerca de la Fundació Bofill, Mònica Nadal, per la seva part, ha destacat que aquest projecte és una oportunitat per tothom que s’hi ha involucrat. Per una part, ho és pel centre educatiu “perquè és una manera de consolidar un treball ben fet i propiciar el desenvolupament dels professionals docents, i pel centre de recerca perquè és el projecte que estava esperant per tenir un impacte sobre la societat”.

“El projecte ‘Magnet’, a més, també és una oportunitat pel municipi en tant de fomentar la cohesió social, i pel País en general, perquè té el repte de garantir els aprenentatges i ajudar el sistema a avançar cap a un model més competencial, vivencial i significatiu amb l’objectiu que l’alumnat enfronti els reptes del futur amb més capacitats”, ha afirmat Nadal.

Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill

Joan Cuevas, director general d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació de la Generalitat,  ha valorat el projecte molt positivament “perquè posa d’acord molts actors com és el centre José Echegaray, l’Ajuntament, l’ICMAB, el CSIC i la Fundació Bofill. A més, al darrere hi ha un treball de molta qualitat, i molt bons precedents d’altres centres ‘Magnet’. Aquest projecte s’alinea totalment amb els objectius educatius de millora, de saber analitzar capacitats mecàniques, connectar aprenentatges, tenir esperit crític i aplicar el mètode científic”.

“Finalment, aquest projecte és molt rellevant perquè comptem amb un partner que ens permet abordar les competències que seran rellevants, no només ara, sinó d’aquí a 15 anys vista”, ha expressat.

Joan Cuevas, director general d'Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d'Educació de la Generalitat

Per últim, la regidora d’Ensenyament i Salut, Soledad Rosende, ha transmès el suport de l’Ajuntament de Martorell cap aquest tipus d’iniciatives “de transformació educativa, en aquest cas des d’un punt de vista científic, en tant de millorar les oportunitats pels nostres nens i nenes. A Martorell estem oberts sempre a contribuir en l’educació del nostre municipi, per tant, la valoració és molt positiva”.

Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament i Salut

‘Magnet’ aplega 41 centres educatius amb un total de 12.146 alumnes i 2.250 docents de 24 municipis de tot Catalunya. Així, es tracta d’una oportunitat per a les escoles per oferir un aprenentatge adaptat a les necessitats formatives de l’alumnat en la societat actual, implementant noves metodologies de treball. Amb una formació i acompanyament constants i amb l’aliança amb una institució de prestigi, el centre educatiu avança cap a un enfocament competencial i multidisciplinari i un aprenentatge significatiu.