Programa 'Eduquem en família'. Foto: Diputació de Barcelona

En el marc del Pla Educatiu d’Entorn, la Regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament de Martorell torna a organitzar el programa ‘Eduquem en família’, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. Un catàleg d’activitats formatives adreçades a les famílies amb l’objectiu d’acompanyar-les i donar-les suport en la seva tasca educativa. El programa va quedar suspès en el seu format tradicional amb motiu de la pandèmia per COVID-19 i, finalment, s’ha pogut reprendre amb un nou format telemàtic.

‘Eduquem en família’ contempla xerrades, col·loquis i tallers de temàtiques com l’autonomia personal i resolució de conflictes, la criança positiva i l’educació emocional, transicions educatives, ús de pantalles o relació família-escola. “Totes en relació a les diferents etapes de la vida, des de la infantesa fins a l’adolescència”, comenta la tècnica d’Ensenyament, Marien Fuertes. Aquest curs 2020-21, “per motius de gestió de la pandèmia, el programa es desenvolupa durant el darrer trimestre de curs, amb tres accions formatives”, afegeix.

Marien Fuertes, tècnica d'Ensenyament

El que es pretén, apunta Fuertes, “és que cada família, dins el seu propi estil de criança, trobi recursos originals per a superar aquells reptes que els seus fills els plantegen en el dia a dia. En aquest sentit, la idea no és oferir receptes màgiques, sinó eines perquè cada família trobi sortides als desafiaments que suposa l’educació”.

Marien Fuertes, tècnica d'Ensenyament

Totes aquestes activitats són de caràcter gratuït i cal fer inscripció prèvia via
telemàtica a aquest enllaç o adreçant-vos a l’oficina del Complex Educatiu presencialment o al telèfon 93 775 25 38.

Marien Fuertes, tècnica d'Ensenyament

La primera serà ‘Relacions positives i igualitàries a l’adolescència’ a càrrec d’Eines Coop. i adreçats a pares, mares, tutors i persones que convisquin amb adolescents entre 12 i 18 anys. Tindrà lloc el 18 i 25 de maig, de 18.00 a 19.30h, en format telemàtic.

L’adolescència és una etapa complexa per als propis adolescents, els educadors i per als pares i mares. Un dels reptes als que ha de fer front l’adolescència és la de relacionar-se amb el seu grup d’iguals i, a vegades, en relacions íntimes o més estretes amb una altra persona. L’objectiu principal d’aquesta acció formativa és ajudar pares i mares a poder acompanyar als seus fills i filles a establir relacions positives igualitàries. Per això cal abordar com es posiciona la família en aquest tema, quin paper juga l’amor romàntic en les relacions, els diferents tipus de violències visibles, invisibles o normalitzades, la construcció social de gènere o la detecció de relacions abusives.

El segon taller serà ‘El viatge de Primària a Secundària’ i estarà conduit per Toni Argent, professor d’ESO i formador col·laborador de la Diputació de Barcelona. S’adreçarà a pares, mares, tutors i persones que convisquin amb alumnes de 5è i 6è d’educació Primària. Es farà l’1 de juny, de 18.00 a 19.30h, en format telemàtic.

El canvi de l’etapa d’educació Primària a l’ESO pot produir inquietuds, inseguretats i malestars en el marc de la família, ja sigui per part dels adults o dels infants/adolescents. L’objectiu principal d’aquesta acció formativa és ajudar a pares i mares a poder acompanyar de manera positiva als seus fills i filles en aquesta transició millorant el coneixement de l’ESO. Per això es tractaran els diferents aspectes d’aquesta etapa educativa i els principals canvis que es produeixen.

‘Què fer com a peres i mares davant l’assetjament escolar?’ és una altra de les sessions previstes (format telemàtic/ dia i hora a determinar). Assetjament escolar fa referència a tota forma de maltracte físic, verbal o psicològic que té lloc entre nens i nenes i adolescents en edat escolar de forma reiterada i al llarg del temps. Es tracta d’un fenomen que preocupa a la comunitat educativa i la societat en general, que s’ha agreujat amb l’entrada en joc de les xarxes socials. Aquesta xerrada té l’objectiu de fer reflexionar els pares i mares sobre l’anomenat bullying. Compartint i clarificant situacions de risc, buscant estratègies per fomentar canvis, i afavorir l’acompanyament positiu i l’autonomia dels fills i filles. Identificant les situacions en les que cal buscar ajuda i aquelles en les que no.

El taller anirà a càrrec de Rosa Antolín i Pilar Verdeguer, psicopedagogues de GPS Educació. Adreçat a pares, mares, tutors i persones que convisquin amb alumnes de 6 a 18 anys.