L’OMIC aconsella un consum responsable en època de rebaixes i aclareix dubtes sobre la devolució d’articles

526

El període comercial de les rebaixes de gener ja és en marxa. Des del passat diumenge s’ha iniciat un cicle on continua sent destacat el volum de compres i on, alhora, s’incrementen els canvis i devolucions de compres fetes durant la campanya de Nadal. Les associacions de consumidors aconsellen una compra raonada i recorden que els comerços no estan obligats per llei al canvi d’article o al retorn dels diners si no ho han especificat prèviament.

Des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Martorell (OMIC), es recomana als compradors en època de rebaixes que tinguin clar què necessiten, quin pressupost tenen i de quina manera ho pagaran. “Hem de tenir clara la llista de la compra i què necessitem, anar amb un pressupost més o menys tancat i tenir molt clar el nostre límit econòmic”, explica el tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC

Els establiments no estan obligats a fer rebaixes en aquetes dates, i aquesta és una decisió pròpia de cadascun. Riera recorda que, en aquest sentit, “no hi ha normativa al respecte. Ni el govern de l’Estat ni la Generalitat es posen d’acord en aquest tema”. Així, actualment la Generalitat recomana “dos períodes marcats de rebaixes d’estiu i d’hivern, mentre l’Estat dona llibertat absoluta als establiments”.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC

Si un establiment fa rebaixes, les haurà d’anunciar amb aquesta denominació i detallant la seva durada. Els productes rebaixats hauran d’estar clarament diferenciats de la resta, i mostrar el preu original i el rebaixat -o bé el percentatge de descompte-. Hauran de tenir la mateixa qualitat i garantia que a preu no rebaixat, i no hi poden entrar productes defectuosos, deteriorats, desaparellats o obsolets.

Pel que fa al mètode de pagament, si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes. Riera detalla que “els productes rebaixats no poden ser nous, sinó haver estat a la botiga abans der les rebaixes”.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC

Quant a les devolucions, cada establiment té una política pròpia i per evitar sorpreses cal informar-se prèviament. En vendes presencials, la botiga no té l’obligació d’acceptar articles retornats si el producte està en perfecte estat. Si ho permet, ha d’informar clarament de les condicions (termini, possibles excepcions, devolució dels diners o emissió d’un val, caducitat del val, etc).

En les vendes per Internet, hi ha un període mínim de 14 dies per retornar la compra -excepte en productes personalitzats o fets a mida; que es facin malbé amb rapidesa, serveis que es presten en una data concreta -bitllets de transport, reserves d’hotel o entrades-.

El consumidor ha de conservar sempre les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, que necessitarà per reclamar. Cal tenir en compte que els catàlegs i les ofertes comercials són vinculants i una prova per a exigir-ne el seu compliment.

En cas de disconformitat amb un producte, cal demanar el full oficial de reclamació a l’empresa o contactar-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc). Si en 30 dies no respon o bé la resposta no és satisfactòria, es pot contactar amb l’OMIC.

Si la devolució es fa sense problema, Riera destaca que en retornar el producte “és tan lític rebre els diners com un val de compra, tan si té una durada determinada com si no té fi”. En tot cas, recorda que per a evitar problemes “cal preguntar sempre abans de fer la compra”.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC

El tècnic de Consum qüestiona que aquestes rebaixes siguin les millors dels darrers anys: “Això es deia abans de les compres en línia. Ara que hi ha aquesta competència, la realitat és diferent”.

Ferran Riera, tècnic de l'OMIC

L’encariment dels productes, especialment els d’alimentació, pot dificultar per al tècnic de l’OMIC que la campanya sigui exitosa: “Després d’un període de festes on molts consumidors ja han fos la targeta de crèdit, és molt difícil que repeteixin ara”. Recorda que de vegades, els establiments no rebaixen “ni el 50% dels productes, ja que les botigues, a més d’exhaurir estocs, miren d’atreure els compradors amb articles de la nova temporada”, especialment en el cas de la roba, el calçat i els complements.

L’OMIC de Martorell facilita al consumidor tot tipus d’informació i assessorament al respecte. L’oficina es troba situada al carrer del Mur 61 i té horari d’atenció al públic de dilluns a divendres de 09:30 a 13:30h, amb cita prèvia. El telèfon és el 93 775 37 52 i l’adreça del correu electrònic, omic@martorell.cat.