SEAT arrenca l’electrificació amb la celebració del seu 30è aniversari

865
Foto: SEAT

Tal dia com avui, fa 30 anys, s’inaugurava la fàbrica de SEAT a Martorell. Coincidint amb aquest aniversari, la companyia arrenca la major transformació de la seva història amb una inversió total de 3.000 milions d’euros. Aquesta transició de combustió a electrificació implicarà totes les àrees: recerca i desenvolupament, producció i logística, comercial, personal i organització.

La fàbrica principal de SEAT començarà a produir vehicles totalment elèctrics l’any 2025 per a diferents marques del grup. Amb aquest objectiu, s’ha dissenyat un pla estratègic amb cinc pilars principals: persones i organització, electrificació i producte, producció “end to end” (E2E), digitalització i sostenibilitat.

Un dels projectes estrella d’aquesta transformació és el lideratge de SEAT al clúster Small BEV per al Grup Volkswagen, la família de cotxes que democratitzarà la mobilitat urbana sostenible per a diferents marques. Martorell es convertirà en un dels centres de producció del grup per a aquests cotxes elèctrics i en una part crucial de la cadena de valor del vehicle elèctric a Espanya.

El president de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths, ha declarat que “durant els darrers 30 anys, SEAT ha generat ocupació i ha impulsat el creixement industrial del país, i hi ha més plans per al futur. Tenim l’ambició de produir vehicles elèctrics made in Spain a partir de 2025 i, dins d’aquesta transformació, Martorell també fabricarà el CUPRA UrbanRebel. Gràcies a aquest projecte, el més important de la nostra companyia en els pròxims anys, els nostres treballadors i la fàbrica iniciaran una nova era”.

La transformació de la companyia va en línia amb l’aposta de SEAT i del grup per l’electrificació d’Estat espanyol a través del projecte Future: Fast Forward. El pla inclou l’electrificació de les fàbriques de Martorell i Pamplona, la construcció d’una gigafactoria de cel·les de bateries a Sagunt (València) i la creació d’un complet ecosistema de proveïdors. S’estima que aquest projecte de país tindrà un impacte positiu en l’economia espanyola de més de 21.000 milions d’euros.

La introducció del cotxe elèctric també requereix un canvi cultural en les persones i en la incorporació de noves tecnologies. La companyia ha activat un ambiciós pla amb l’objectiu de formar als seus treballadors, aconseguir una organització més eficient i acompanyar en aquests canvis a tots els equips implicats.

En paral·lel, SEAT invertirà en les seves instal·lacions de producció per transformar Martorell en una fàbrica intel·ligent. Per a això, implementarà eines de dades i intel·ligència empresarial, realitat virtual o l’ús del big data per millorar els processos productius i el monitoratge a temps real.

Markus Haupt, vicepresident executiu de Producció i Logística de SEAT ha afegit que “el focus d’aquesta transformació és a les nostres fàbriques, amb el que tenim un gran repte per davant: el canvi dels nostres processos de producció per a aconseguir que l’electrificació sigui una realitat. Per a aconseguir-ho, integrarem noves tecnologies a Martorell i formarem a la nostra plantilla per a assegurar-nos que compten amb les instal·lacions i les competències necessàries per a afrontar l’electrificació de SEAT”.

Producció a Martorell: motor de creixement i desenvolupament

En l’actualitat, a la fàbrica SEAT i a la seu central de Martorell hi ha 12.000 treballadors. La planta té una superfície total de 2,8 milions de metres quadrats, la qual cosa equival a 400 camps de futbol. Inaugurada l’any 1993 després de 34 mesos d’obres, la fàbrica va iniciar la seva activitat després d’una inversió de 244.500 milions de pessetes (1.470 milions d’euros).

SEAT va traslladar la producció de les seves antigues instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona, on la marca fabricava automòbils des de 1953, a la fàbrica de Martorell, a només 30 quilòmetres de distància. Des d’aleshores, ha produït més de 12 milions de vehicles d’un total de 45 models dins de les instal·lacions, comercialitzant a més de 70 països a tot el món. L’any passat el 83% dels cotxes que van sortir de la línia de producció de Martorell van ser exportats.

Els primers models que van sortir de la línia de muntatge de Martorell van ser la segona generació del SEAT Ibiza i la primera del Córdoba, a un ritme de 1.500 cotxes diaris. En els últims 30 anys, els models més produïts en la planta de Martorell han estat el SEAT Ibiza (4,7 milions), la família León (2,5 milions) i el SEAT Córdoba (més d’1 milió), mentre que el cotxe més fabricat en l’actualitat és CUPRA Formentor. Com a part del sistema de producció global del Grup Volkswagen, la planta de Martorell també ha produït l’Audi Q3 i actualment fabrica l’Audi A1.