El Progrés rep el Fòrum d’Escoles Verdes del Baix Llobregat Nord

253
Fòrum Escoles Verdes del Baix Llobregat Nord

Martorell ha acollit el Fòrum d’Escoles Verdes del Baix Llobregat Nord, aquest dimarts i dijous, 7 i 9 de maig, a El Progrés. Es tracta d’unes trobades territorials d’intercanvi d’experiències entre l’alumnat i el professorat dels centres adherits al programa Escoles Verdes de la Generalitat. Aquesta iniciativa pretén donar suport a les escoles i instituts que aposten per accions educatives encarades a afrontar els nous reptes i valors de la sostenibilitat.

Els Fòrums d’Escoles Verdes se celebren cada any, i compten amb la participació d’aproximadament 6 alumnes i 2 docents de cada escola, que troben l’oportunitat de compartir el que fan als seus centres a través de diferents dinàmiques i en un context d’aprenentatge actiu i participatiu. En aquesta ocasió, s’ha dut a terme a El Progrés de Martorell i s’hi han sumat algunes de les escoles i instituts de Begues, Esparreguera, Olesa, Sant Esteve Sesrovires, Sant Vicenç dels Horts, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Cervelló, i Viladecans.

El dimarts va ser el torn de les jornades d’intercanvi entre les escoles de primària, en què van assistir Jordi Amat, regidor de Medi Ambient i Benestar Animal; Roger Espluga, representant del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural; Glòria Carrera, tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament de Martorell, i Paqui Estudillo, ambaixadora del programa Escoles Verdes i docent de les Roques Blaves d’Esparreguera.

Roger Espluga va donar la benvinguda celebrant que aquesta iniciativa “ja compleix 25 anys”. “Des d’Acció Climàtica pensem que és molt important que, en aquest context de canvi climàtic, de pèrdua de la biodiversitat, i d’augment de la contaminació, des de les escoles, que sou el futur d’aquest país i del planeta, penseu, critiqueu, debateu i actueu per mitigar els efectes i adaptar-vos a les conseqüències”.

Roger Espluga, representant del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Per la seva banda, Paqui Estudillo va afegir que els nens i nenes són “el motor impulsor per conscienciar que és necessari fer alguna cosa, però per a això és important creure que el que fem tindrà un impacte real. Al final, és una manera de viure, si ens ho creiem, podem canviar el món fent xarxa des de dins de l’escola i ara entre altres escoles del territori”.

Paqui Estudillo, ambaixadora del programa Escoles Verdes

L’assessora del programa Escoles Verdes, Ariadna Carulla, va qualificar el Fòrum com “l’acte més important del projecte”. “Uns sis alumnes de cada centre, que són els que denominem ‘ecodelegats’, venen per presentar alguns dels seus projectes. Aquest any, la matèria concreta que s’ha estudiat és la salut planetària i, per tant, els nens i nenes han fet una activitat sobre els usos urbans de l’aigua i com afecten la sequera”.

La idea del projecte és que les escoles contribueixin a educar per la sostenibilitat i, tal com afirma Carulla, “això ho podem fer en quatre contextos: amb la millora de l’entorn del centre, amb l’ambientalització del currículum, la gestió sostenible de l’escola i en la implicació de tota la comunitat educativa”.

Ariadna Carulla, assessora del programa Escoles Verdes

Aquest dijous, li ha arribat el torn als instituts, El Progrés ha tornat a acollir les jornades de fòrum de les Escoles Verdes, però aquest cop amb els joves implicats. L’acte ha estat oficiat per la regidora d’Ensenyament i Salut, Soledad Rosende; Ariadna Carulla, assessora del Programa en l’àmbit comarcal; Glòria Carrera, Tècnica de Medi Ambient, i Eulàlia Ripoll, docent de l’institut Lluís de Recasens de Molins de rei.

La regidora ha valorat molt positivament la jornada “perquè el canvi climàtic és una realitat i, per tant, convido a tothom que s’hi sumi a qualsevol iniciativa que tingui com a objectiu cuidar el nostre planeta”. “Aquestes jornades són l’oportunitat per parlar-ne i inculcar els valors en la sostenibilitat des de l’educació, que és essencial. Ha de ser una informació que hem de tenir a l’ADN, igual que sabem que hem de cuidar la nostra salut, també és important cuidar el planeta perquè nosaltres i la nostra descendència el pugui continuar gaudint”.

Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament i Salut

Escoles Verdes

Les Escoles Verdes són centres educatius compromesos amb la sostenibilitat que treballen per fomentar una educació ecosocial que transformi el centre educatiu i el seu entorn, per a la qual cosa fan xarxa amb altres entitats del territori. Actualment, hi ha més de 800 centres que formen part de la Xarxa d’Escoles Verdes. A Martorell, els centres Mercè Rodoreda i Lola Anglada ja ho són, i l’Institut Joan Oró i la Llar d’infants Riu de Sons estan en formació i obtindran el títol aquesta tardor.

Els tres grans objectius d’aquest programa són: ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.); promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn, i afavorir l’intercanvi entre els centres que comparteixen uns mateixos objectius.

Juntament amb els fòrums, la Xarxa d’Escoles Verdes també organitza les Trobades de Comitès Ambientals, espais d’intercanvi també territorials amb una dimensió més reduïda de centres i on el protagonista és exclusivament l’alumnat.