L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell dona consells a la ciutadania davant les rebaixes d’estiu, del 30 de juny a l’1 de setembre, segons estableix l’Agència Catalana de Consum. Comprar el que realment necessitem, comparar preus, llegir les etiquetes, examinar el producte, conservar els tiquets i preguntar sobre la possibilitat de canvis són algunes de les recomanacions per comprar amb seny, tot exercint els nostres drets com a consumidors.
Les rebaixes donen sortida als estocs dels establiments a través d’una reducció dels preus sobre els mateixos productes que han estat posats a la venda durant un mes, com a mínim, immediatament abans de la data d’inici de les rebaixes. Per tant, no es poden destinar a les rebaixes unitats d’un producte adquirides expressament per a aquesta finalitat.
Els establiments poden decidir lliurement si fan o no rebaixes –no hi estan obligats–. Les temporades habituals són l’hivern i l’estiu i, anualment, el Consell Assessor de la Generalitat en Matèria de Comerç proposa les dates recomanades d’inici i de finalització de les temporades de l’any següent, atenent, en cada moment, les demandes del sector comercial.
El tècnic de l’OMIC, Ferran Riera, recorda que “la venda en rebaixes s’ha d’anunciar amb aquesta denominació i amb el detall del període durant el qual es durà a terme aquest tipus de venda”. Els productes rebaixats “han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat. No es poden destinar a les rebaixes productes defectuosos, deteriorats, desaparellats o obsolets”.
Així, els articles rebaixats “han d’estar clarament diferenciats i mostrar el preu original i el preu rebaixat o bé el percentatge de descompte. S’entén per preu original el preu més baix que hagi tingut aquell producte en l’establiment, durant els trenta dies precedents a la data d’inici de les rebaixes”.
Ferran Riera, tècnic OMIC
Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes. “Informeu-vos sobre la política de canvis o devolucions per evitar sorpreses: en vendes presencials, la botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat”. Si ofereix la possibilitat de fer canvis i devolucions, ha d’informar clarament de les condicions per fer-ho” (termini, possibles excepcions, devolució dels diners o emissió d’un val, caducitat del val…).
En el cas de les vendes per Internet, “disposeu d’un període mínim de 14 dies per retornar la vostra compra, excepte en productes personalitzats o fets a mida. Aquells que es facin malbé amb rapidesa, com ara aliments; els que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene; els serveis que es presten en una data concreta, com per exemple bitllets de transport, reserves d’hotel o entrades per a espectacles…Consulteu més informació sobre el dret de desistiment”, afegeix Riera.
Conserveu les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, els necessitareu si heu de reclamar. Els catàlegs i les ofertes comercials: són vinculants i podeu exigir-ne el compliment.
En cas de disconformitat amb el producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència…). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb el servei públic de consum que us correspongui segons el vostre municipi.